De politiske partiene Ap, Høyre, FrP, Sp, V og KrF er i dag blitt enige om å foreslå en statlig lånegaranti på inntil 6 milliarder kroner for flyselskaper med norsk driftstillatelse. Tiltakene skal bidra til at selskapene kan få tilgang til finansiering i markedet. Partiene er også enige om å sikre et minimumsnivå i flytilbudet i Norge.
– Vi stiller nå en samlet lånegarantiordning på tilsammen 6 mrd. kroner, som fordeles med potensielt 3 mrd. til Norwegian, 1,5 mrd. til SAS og 1,5 mrd. til øvrige flyselskaper, inkludert Widerøe. Dette vil bidra til å sikre arbeidsplasser i luftfartsbransjen, og at vi beholder et fungerende flytilbud for fremtiden, sier næringsminister Iselin Nybø.
– Krisen i luftfarten er formidabel, og vi ser at mange land nå etablerer store ordninger for å sikre likviditet for flyselskapene. Partiene vil bidra til at norsk luftfart opprettholdes gjennom en økonomisk krevende periode. Den første økonomiske krisepakken ble lagt fram 13. mars, og det ble varslet at det om kort tid ville komme flere tiltak, sier Nybø.
Partiene er også enige om en å sikre et minimumsnivå i flytilbudet i Norge i tiden fremover. Målet er ikke å erstatte det kommersielle tilbudet, men å sikre at dersom det ikke er grunnlag for et kommersielt tilbud, så trer en garanti inn for å tilby et begrenset flytilbud i denne kritiske perioden. Dette vil gjøres gjennom direktetildelinger til selskapene. Samferdselsdepartementet jobber nå med å få dette på plass. Norwegian, SAS og Widerøe vil få tildelt ruter.
Garantiordningen vil bli organisert gjennom Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK). Staten bidrar med 90 prosent av garantien forutsatt at eksterne banker, kredittinstitusjoner eller andre kommersielle motparter stiller med resterende 10 prosent.
Det stilles krav til selskapenes soliditet for å kunne benytte seg av lånegarantien. For selskaper som ikke hadde en egenkapitalandel på minst 8 prosent ved slutten av siste kvartalsrapportering før koronakrisen, må de finansielle kreditorene frafalle renter og utsette avdrag i 3 måneder for å få tilgang til garantiene. Disse selskapene må i løpet av perioden også gjennomføre tiltak for å forbedre balansen ytterligere.
SAS og Widerøe tilfredsstiller egenkapitalkravet. For Norwegian blir det stilt til rådighet en umiddelbar fasilitet på 300 millioner kroner. Når og hvis selskapet oppnår lettelser i renter og avdrag fra kreditorene, vil det stilles til rådighet ytterligere 1,2 milliarder kroner. De siste 1,5 milliarder kronene vil stilles til rådighet når selskapet har forbedret soliditeten til et tilfredsstillende nivå.
Norwegian har hatt finansielle utfordringer også før corona-krisen, og med dette opplegget er vi tydelige på at både eiere og långivere må bidra til en bedre finansiell situasjon for selskapet, dersom staten skal stille opp med garantier. Samtidig stiller vi gjennom garantiordningen betydelige beløp tilgjengelig, dersom de er villige til det. Garantiordningen er avhengig av godkjennelse fra EFTAs overvåkningsorgan ESA.