Ny vei til Vorneset forpurres til stadighet ved hovedutvalgets kreative omskrivinger av realitetene i saken

Kjærlighetshaugen, Foto: Jørn Martinussen

De stadige utsettelsene som følger av hovedutvalgets håndtering av reguleringsplanene for både Sentrum 5.1. og Kjærlighetshaugen, er effektive hinder for både utbygging av Kjærlighetshaugen og for realisering av ny trase’ i fortsettelsen av Torstein Reinholdtsens vei. Hovedutvalget nedtoner sikkerhetsaspektet kraftig, og går for ei langt mindre trafikksikker løsning over Sandviksbakken.

I utredningen som ligger til grunn for hovedutvalgets vedtak i sak 119 i fjor, framkommer det at store deler av Halvar Rasmussens vei ligger utenfor planavgrensningen for Sentrum 5.1. Allikevel mener administrasjonen at Halvar Rasmussens vei skal anses å ligge innenfor planavgrensningen.

På dette feilaktige grunnlaget rettferdiggjør hovedutvalget at opprustning av Halvar Rasmussens vei skal kunne sees i sammenheng med reguleringsplan for sentrum 5.1.

Det er vanskelig å komme utenom hovedutvalgets håndtering av reguleringsplanen for Kjærlighetshaugen når reguleringsplanen for Sentrum 5.1. behandles. Det kan virke som om hovedutvalget stadig prøver å svekke rekkefølgebestemmelsene i det opprinnelige vedtaket om utbygging på Kjærlighetshaugen.

Det er en forutsetning at de forhold som begrunner rekkefølgebestemmelsene faktisk og rettslig vil bli gjennomført innen rimelig tid. Det er all mulig grunn til å spørre seg om hensikten med å forpurre den nye veitraséen er for å få et rettslig grunnlag for omgåelse av rekkefølgebestemmelsene.

Ved å komme med stadige endringer og krav om utredninger, utsettes realiseringen av reguleringsplanen for Sentrum 5.1. Dette sammen med påstander om en lang rettsprosess knyttet til ekspropriasjon m.m., brukes av hovedutvalget som begrunnelse for at rekkefølgebestemmelsene for utbyggingen av Kjærlighetshaugen må fravikes. Hovedutvalgets håndtering av disse to sakene ivaretar verken rettsikkerheten til innbyggerne i området, eller tilliten til forvaltningen.

Dagens vedtak innebærer i realiteten en vesentlig endring av reguleringsplanen for sentrum 5.1, og har ikke blitt til på lovlig måte. Les Høyre, Senterpartiets og Frp sitt forslag her

Et planvedtak bygger på en grundig faglig utredning, offentlig medvirkning og politisk prosess, og skal være forpliktende og ikke kunne fravikes i hovedtrekkene uten ny og tilsvarende prosess. Ifølge plan og bygningsloven gjelder samme bestemmelser for utfylling og endring av reguleringsplaner som for utarbeiding av ny plan.

Ikke bare hovedutvalget, men også kommunestyret har i realiteten sett bort fra denne bestemmelsen i loven da kommunestyret uten forutgående prosess vedtok å: «utrede kostnader for realisering for av vei/fortau over Sandviksbakken».

Hovedutvalget virker å være mest opptatt av å holde administrasjonen i ørene, og vi er vitne til et hovedutvalg med usedvanlig stor tro på egen faglig kompetanse og styringsrett.