Larvik Venstre ønsker videreføring av gang- og sykkelvei mellom Hem og Sandtra!

Karin Frøyd

Rådmannen foreslår å avslutte pågående reguleringsprosess for GS – vei Sandtra – Hem. Det er ikke Larvik Venstre enig i og i 2015 fikk vi prominent støtte av Abid Raja, da han kom på sykkelbesøk til Vestfold.

Larvik Venstre har sendt inn et motforslag til utvalget “Eiendom og teknisk drift” som har møte i morgen og håper selvfølgelig på flertall!

Her er begrunnelsen og motforslaget fra vår representant i utvalget, Ingrid Strümke.

Begrunnelse:

I saksfremlegget vises det til manglende finansiering og manglende prioritering i fylkeskommunens nylig vedtatte investeringsplan for perioden 2020 – 2029.

Investeringsplanen er hvert eneste år gjenstand for evaluering og rullering. Det vil si at så snart reguleringsarbeidet er sluttført for angjeldende strekning (g/s), så kan Larvik kommune spille inn – søke – å få planen for g/s inn i investeringsplanen. Dersom kommunen nå avslutter reguleringsprosessen, vil vi ikke ha mulighet til å være med videre og komme i betraktning for midler fra fylkeskommunen. Vi kan ikke vente til 2029 med dette. Dette er ingen plan som skal ha gyldighet i 10 år. Den rulleres hvert år.

Finansieringen jeg foreslår er i tråd med rådmannens alternativer løsning.

Forslag:

1) Larvik kommune fortsetter pågående reguleringsprosess for GS-vei Sandtra – Hem, fv. 303 Tjøllingveien.

2) Kommunestyret bevilger kr. 1.800.000 i tillegg til kr. 1.200.000 avsatt i KST- 148/18 pkt. 3 for å kunne videreføre reguleringsprosessen for GS-vei Sandtra – Hem, fv. 303 Tjøllingveien. Tilleggsbevilgningen på kr. 1.800.000 dekkes over disposisjonsfondet og går til å dekke totalbudsjettet på kr. 2.400.000 samt buffer på 25% av totalbudsjettet, kr. 600.000.