Kari-Lise Rørvik

I går fikk jeg dele et sterkt øyeblikk fra Gardemoen gjennom Kari-Lise Rørvik, min venninne og Venstrekollega og som har vært fostermor til Ali de siste 2 årene. I går kom mammaen til Ali og hans bror Amir til ankomsthallen i Oslo.
Hun reiste fra Kabul via Istanbul, helt alene, for første gang i fly, første gang i Vesten, første gang i det meste. Etter 6 år fikk hun igjen holde rundt sønnene sine. En kvinne som var en av 3 koner til en mann som døde av trolig noe så enkelt som nyrestein. En kvinne som så sine 2 sønner på 11 og 15 år begynne sin vandring gjennom Europa, bort fra krig, uten fremtidsutsikter og tidlig død. Det tok dem nesten et år å nå Norge og 6 år for henne å återse dem.For en utrolig tøff dame og nå er hun her og livet hennes er for alltid endret.

I dag kjemper vi for de kvinnene som lever i et fortrykket samfunn og uten menneskelige rettigheter som ufrivillig ekteskap, uten stemmerett, uten mulighet til egen inntekt og der kvinner blir voldtatt som våpen.

2018 fikk Mukwege og Murad Nobels fredspris for sin jobb for voldtatte kvinner i krig. Disse voldtektene bryter ikke bare ned kvinnene, men og familien og hele samfunn. I 2008 ble seksualisert vold betegnet som krigsforbrytelse av FN, men det stopper ikke med et vedtak. Derfor må vi med vår bistandspolitikk kjempe for menneskelige rettigheter og hjelpe kvinnene og deres barn tilbake til et så normalt liv som mulig, bort fra angst, sult, og enorme lidelser.

På den internasjonale kvinnedagen 8 Mars skal vi løfte frem alle verdens kvinner. I Norden har vi rettigheter og muligheter som kvinner i mange land bare kan drømme om og som gjør at vi har frihet til å leve det livet vi ønsker. At Alis mor våkner opp for første gang i Norge nettopp 8 mars er et fantastisk symbol og en retning for hvordan livet hennes vil bli videre. Forhåpentligvis skal det bli et liv hvor det er godt å være en sterk og tøff kvinne samtidig som vi skal kjempe for de kvinnene som ikke har fått samme mulighet. Velkommen Mamma til Ali og Amir!

Appell holdt av Magdalena Lindtvedt, Venstre på kvinnedagen 2020 i Bølgen