Uttalelse: Viken må ha plan for by og land

Foto:AdobeStock

Uttalelse vedtatt på Viken Venstres årsmøte 9. februar 2020

Hele Viken må stå sammen for å få en ny areal- og transportplan fram mot 2050. Venstre vil bekjempe utenforskap gjennom grønn by- og stedsutvikling. Vi mener veien ut av utenforskap går gjennom gode kollektivtilbud og nye arbeidsplasser som skaper menneskevennlige steder å bo og skape et klimanøytralt samfunn fram mot 2050.

For å skape attraktive byer og tettsteder, gode oppvekstmiljø, et bærekraftig transportsystem, et utbyggingsmønster så er Vikens viktigste politiske virkemiddel å utvikle en ny “samordnet areal og transportplan” i felleskap med Oslo.

En areal- og transportplan for Viken må både ivareta byområdene og distriktene. Byene og distriktene i Viken må utvikles med utgangspunkt i sine egne muligheter og utfordringer.

I byområdene gir befolkningsvekst trafikkvekst dersom det ikke gjøres politiske grep. Venstre vil at trafikkveksten skal tas med sykkel, gange og kollektivreiser i byområdene og større tettsteder. Skal vi lykkes med det, må eksisterende byer og tettsteder bygges og utvikles ved kollektivknutepunktene slik at det er enkelt å gå og sykle, og det må være attraktivt, effektivt og billig å reise kollektivt. Prinsippene for areal- og transportutvikling i byområdene må gjelde for hele pendlingsomlandet.

I distriktene må hovedfokus være å utvikle kortreiste arbeidsplasser basert på lokale ressurser og lokal kompetanse og næringsutvikling. Stedsutvikling må også være en satsning for å øke bolysten til nye generasjoner med nye krav. Kravene til reduserte utslipp må også gjelde her, men det vil ikke være mulig å gi alle i hele fylket et like godt kollektivtilbud.

En balansert vekst basert på en ny samordnet regional areal- og transportplanlegging vil redusere reisebehov, stimulere til et godt kollektivtransportsystem og legge grunnlaget for langsiktige og gode avveininger mellom vekst og vern.

Venstre vil gi mennesker frihet til selv å velge egne liv, bosted og livsstil. Venstre vil bidra til å utvikle bærekraftige lokalsamfunn og byer i hele Viken. Viken med sine 1, 2 millioner innbyggere har stor variasjon i folketallsutviklingen. Mens befolkningsveksten og presset er særlig stor rundt Oslofjorden, består deler av fylket av distriktsområder som er preget av liten eller negativ folketallsvekst. Potensialet for vekst og utvikling er stort samtidig som utfordringene er mange.

Venstre vil at kollektivtrafikken skal binde Viken sammen. Da må vi tenke nytt om hvor bussene og båter skal gå. Det er viktig at vi både har et kollektivtilbud som er rettet innover mot Oslo. Men det er også behov for tverrgående tilbud som kobler byer og tettsteder i Viken sammen på tvers av jernbanetraseene. Innlandet må knyttes sammen med kysten og Viken på hver sin side av Oslofjorden må knyttes sammen med et godt kollektivtilbud.

Venstre vil

  • at Viken fylkeskommune raskt kommer igang med arbeidet med en ny areal- og transportplan i samarbeid med Oslo kommune.
  • at en ny areal- og transportplan for Viken og Oslo gir god forutsigbarhet for gode avveininger mellom vekst og vern. Vi skal utvikle gode byer og tettsteder som reduserer nedbygging av matjord og naturressurser. Hverdagens transportbehov skal reduseres.
  • at utviklingen av Viken skal være basert på en samordnede areal og transportplanlegging der jernbanen er ryggraden i transportsystemet.
  • at en ny areal- og transportplan for Viken og Oslo må ha forskjellige prinsipper i byområdene og i distriktene
  • at en ny areal-og transportplan for Viken og Oslo i byområdene må sikre at størsteparten av nye arbeidsplasser og boliger lokaliseres i kollektivknutepunkter og der det er et godt kollektivtilbud, og at vi ikke skal bygge mange nye bilbaserte boliger i byområdenes randsoner eller nye satellittbyer.
  • at veksten i distriktskommunene må komme gjennom utvikling av kortreiste arbeidsplasser. At veksten i distriktene også vil skje ved å tilby et større mangfold av boliger som bidrar til stedsutvikling.
  • at det innen 2030 skal gjennomføres en 10 % reduksjon av personbilkilometer i byområdene
  • at en ny areal- og transportplan blir et godt grunnlag for å utvikle kollektivtransporttilbudet i hele Viken.
  • prioritere kommuner og tettsteder som fortetter rundt kollektivknutepunkter og bidrar til god byutvikling når det skal investeres i ny infrastruktur og kollektivtilbud
  • prioritere matebuss og bygging av innfartsparkering for sykkel, bil og elbil både ved jernbanestasjoner, langs busstraseer og ved båtanløp
  • stimulere til bærekraftig by- og stedsutvikling der mennesker prioriteres foran bilen, og der kulturminner er ressurser i by- og stedsutvikling.
  • ikke omdisponere dyrket og dyrkbar mark til boliger, fritidsboliger, næringsbygg og idrettsanlegg, og kun tillate slik omdisponering til kritisk infrastruktur som veg og bane der det ikke finnes andre gjennomførbare alternativer
  • satse på Oslofjorden som transportåre i større grad med utslippsfrie hurtigbåter, med hyppigere avganger og flere anløpssteder.