Uttalelse: God spesialisthelsetjeneste for alle livsfaser

Foto: CC av gillnisha - http://pixabay.com/

Årsmøtet 2020 i Kristiansund Venstre vedtok uttalelse om at vi vil sikre befolkningen på Nordmøre tilbud om spesialisthelsetjeneste i vårt nærområde. Videre mener årsmøtet at styrking av kommunehelsetjenesten gjennom en ny organisering er viktig.

Uttalelse: God spesialisthelsetjeneste for alle livsfaser

Venstre vil at befolkningen på Nordmøre skal ha et godt tilbud av spesialisthelsetjeneste i vårt nærområde. Derfor støtter vi opp om dem som jobber med Distriktsmedisinsk senter i Kristiansund der en femdøgnspost i ortopedi er med. Venstre deler ambisjonene om at funksjonene som skal gis poliklinisk, skal utformes med et unikt tilbud sett i nasjonal målestokk, med samhandling mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.

En videre styrking av kommunehelsetjenesten gjennom en ny organisering vil være viktig, og støttes av Venstre.
For planene nytt sykehus for Nordmøre og Romsdal avventer vi videre framdrift. Venstre sitt primærstandpunkt er å sikre tilbud om spesialisthelsetjeneste for alle livsfaser. Det innebærer at fødende på Nordmøre sikres forsvarlig tilbud, og akuttbehandling gis øyeblikkelig når ulykke og plutselig alvorlig sykdom oppstår.

Det viktigste er å gi god helsehjelp og utvikle pasientens helsetjeneste. Samtidig vil Venstre kjempe for at kompetansearbeidsplassene vil bli værende i Kristiansund og likeså at nye vil komme til.

Uttalelse vedtatt på Kristiansund Venstre sitt årsmøte 2020 21.01.20

Uttalelsen God spesialisthelsetjeneste for alle livsfaser publisert på tk.no 10.02.20