—Bruk de lokale kunstnerene

Håvard Wannebo
Håvard Wannebo, Foto: Privat

—Fremsnakk de lokale kunstnerne, sier hovedutvalgsrepresentant Håvard Wannebo. Han fikk gjennomslag for forslag om å prioritere lokale kunstnere.

Under onsdagens møte i Hovedutvalg Hovedutvalg for miljø, kultur og næring fikk Venstres representant Håvard Wannebo gjennomslag for sitt forslag om å prioritere lokale kunstnere når det offentlige skal utsmykkes.

Her er innlegget som førte til vedtaket:

Kunst er ikke A4. Det vises både i kunsten og livet til den som lever av kunsten. Slik skal det også være. Kunstneren beriker sitt liv gjennom verket som skapes, og lever med større uforutsigbarhet og økonomisk risiko enn hva de fleste av oss andre er komfortable med.

Vi som ér A4 gis innblikk i kunstnerens vågale verden når vi tar del i kunsten gjennom utstillinger, dekorasjoner, installasjoner og kjøp. Kunsten beriker hverdagen og tilfører noe mer.

Larvik har mange utøvende kunstnere. Ved å fremsnakke dem styrkes regionen vi bor i, og hver gang det offentlige kjøper kunst, anerkjennes den kunstneriske verdien og representers i noe som er målbart og håndgripelig for folk flest – kroner og øre. Kombinasjonen av anerkjennelse og verdisetting bidrar til å øke renoméet og inntjeningen til den enkelte kunstner.

Derfor er det viktig og riktig å kanalisere slike innkjøp til lokale kunstnere så langt det lar seg gjøre. Ber derfor om at administrasjonen etablerer føringer for innkjøp av kunst og utsmykking i Larvik kommune. Eksempelvis kan man velge å la alle innkjøp under 100 000 skal kjøpes av lokale, og at man ved kjøp over 100 000 etterstreber å kjøpe fra en lokal kunster.

Vedtatt: Rådmann bes legge en sak frem for utvalget med forslag til innkjøpsreglement der lokale kunstnere prioriteres ved kommunale innkjøp av kunst og utsmykking.