– Venstre har høye ambisjoner for den norske skolen. Hver enkelt elev skal ses og løftes. Skolen er den viktigste nøkkelen til frihet og like muligheter for alle, uavhengig av bakgrunn. Da må vi satse på lærerne, sier kunnskapsminister Trine Skei Grande (V).
Hun viser til det historiske videreutdanningsløftet som har pågått de siste årene:
– Den blågrønne regjeringen har i statsbudsjettet tredoblet antallet lærere som får tilbud om videreutdanning, sammenlignet med de rødgrønne. Siden 2014 har vi gitt rundt 34 000 lærere tilbud om videreutdanning, fortsetter Grande.
Hver tredje engelsklærer har ikke riktig kompetanse
Behovet for å fylle på kompetansen er stort. Selv med satsingen som har pågått, mangler fortsatt hver fjerde lærer som underviser i matematikk tilstrekkelig fordypning for å oppfylle kravet. For norsk hver sjette lærer, mens hver tredje engelsklærer ikke har riktig kompetanse.
– Å være lærer er en av verdens viktigste jobber. Det krever spesialisering og mulighet til å fortsette å utvikle seg faglig. Derfor har Venstre vært med på å øke kompetansekravene, i tillegg til å legge til rette for at de som mangler noen studiepoeng i fagene de underviser i, kan ta videreutdanning, sier Grande.
Realistisk at vi kommer i mål
De økte kompetansekravene innebærer at lærere som underviser i norsk, matematikk og engelsk skal ha minst 30 studiepoeng i faget sitt på barneskolen og 60 studiepoeng på ungdomsskolen.
Kommunene må sørge for å oppfylle kravet til lærernes kompetanse og fordypning i undervisningsfag innen 2025. Da vil de ha hatt 10 år på seg til å gjennomføre omstillingen. I Spørsmål til Skole-Norge for høsten 2019 svarer 95 prosent av kommunene og skolene at det er svært eller ganske realistisk at de kommer i mål med kompetansekravene til 2025.
Og det er framgang: Stadig flere lærere har tilstrekkelig utdanning i undervisningsfagene sine. Siden skoleåret 2015–16 har antallet lærere som ikke oppfyller kompetansekravene sunket med opp mot 10 700.
Har blitt bedre til å undervise
– Lærere som har tatt videreutdanning mener at de har blitt bedre til å undervise, og at elevene lærer mer. Det viser brukerundersøkelser, sier Grande.
Hun har en oppfordring til skoleeierne:
– Søknadsfristen er 1. mars. Jeg forventer at alle kommuner har kartlagt behovet for videreutdanning av lærere i sine skoler, og har utarbeidet planer for hvordan de skal nå kompetansekravene. De må prioritere videreutdanning – både i år og framover, avslutter kunnskapsministeren.