Varaordførerens luksuriøse sykkelreise

VARAORDFØRERENS LUKSURIØSE SYKKELREISE

Sykling belaster verken miljø eller klima. Sykling gir den enkelte bedre helse og reduserer samfunnets kostnader. Jo flere som sykler, desto triveligere blir det å leve i byene våre. Jo flere som sykler heller enn å kjøre privatbil, desto bedre fremkommelighet blir det for nødvendig biltrafikk. Samfunnsøkonomisk vil det være masse å tjene. Varaordføreren vil kutte byens sykkelveiplaner fordi de er for luksuriøse. Det er ikke til å tro!

Det er med undring jeg leser varaordfører Erik Rostofts uttalelse om at planene for sykkelekspressvei er for luksuriøse. Rostoft sier ikke noe om hva han mener er luksuriøst med sykkelekspressveien mellom Dyreparken og Andøyakrysset, bortsett fra at han mener den er for kostbar. Statens vegvesen opplyser at sykkelekspressveien skal bli en sykkelvei hvor alle typer syklister kan sykle direkte og trafikksikkert så flere bytter ut bilen, fordi dette lønner seg både med henblikk på tid, trivsel og helse.

Varaordføreren mener tydeligvis at dette er luksus, samtidig som han ønsker å bygge ny Ytre ringvei med fire felt til en prislapp på 5-6 milliarder, der en vesentlig del av kostnadene skal belastes bilistene i form av bompenger. Sykkelekspressveien skal i utgangspunktet betales av staten, mens bilistene skal belastes med en vesentlig del av kostnadene for Ytre ringvei.

Statens vegvesen har beregnet at hver sykkelkilometer gir en helsegevinst på 26 kroner, mens hver bilkilometer koster samfunnet 6 kroner. Varaordfører Rostoft: Det er ikke luksus å legge til rette for tiltak som gir store samfunnsgevinster. Derfor stiller ikke Venstre spørsmål om det er riktig å være offensiv i tilrettelegging for syklende.

Petter Benestad,vararepresentant Krs Bystyre.