I Bergen har vi dessverre en utfordring med at private eiendomsutviklere i for stor del har vunnet frem gjennom politisk behandling med prosjekter som ikke har hatt den kvaliteten byen trenger og fortjener. Prosjektene har for stort fokus på kortsiktig profitt og det mangler kvalitetsmessige ambisjoner for parker, gater og byrom.
Byens nye kommuneplan skal rette opp i disse utfordringene, men i en overgang vil det fortsatt være slik at kommunen og eiendomsutviklerne kan bli «motstandere» når private planer skal fremmes. Resultatet kan bli langvarige og kostbare prosjekter som ikke bare koster mye penger, men også sliter på aktørene som jobber med byutvikling. Resultatene er i mange tilfeller også lite tilfredsstillende med tanke på langsiktige urbane kvaliteter.
I våre naboland og ellers i Europa finnes det byer som systematisk lykkes i større grad i å realisere byutviklingsprosjekter som tiltrekker seg oppmerksomhet for god byutvikling. Listen er lang, og omfatter blant annet Amsterdam, København, Helsinki og Malmø. Et fellestrekk for alle disse stedene er at det offentlige har en mye sterkere rolle som byutvikler enn i Norge og Bergen. I mange tilfeller er det offentlige selv utbygger, gjerne i joint-venture-modeller med private selskaper eller liknende.
God byutvikling med fokus på langsiktig kvalitet, identitet og attraktivitet gir inkluderende byer der møteplasser skaper trygghet, samhold og innovasjon. God byutvikling er god Venstrepolitikk.
Bergen Venstre vil:
- at Bergen kommune utreder modeller for offentlig eierskap i byutviklingsprosjekter innenfor sentrumskjerne og byfortettingssone (ref. arealformål i KPA 2018)
- at Bergen kommune vurderer strategisk oppkjøp av eiendom innenfor areal som skal transformeres, eks. Dokken og indre Laksevåg
- at regjeringen initierer et prosjekt med sikte på å kartlegge sammenhengen mellom god byutvikling og offentlig eierskap i utvalgte byer i Europa med gode tradisjoner for byutvikling.
- at regjeringen styrker vektlegging av sosial bærekraft i samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging og i byvekstavtalene
- at regjeringen gir økonomisk støtte til å gjennomføre transformasjon og fortetting i storbyene, for eksempel ved et fortettingstilskudd eller et tilskudd for blågrønne strukturer