Venstres hovedinnlegg

Gruppeleder Boye Bjerkholt la i dag fram Venstres alternative budsjettforslag i Lillestrøm kommunestyre. Her kan du lese hans hovedinnlegg.

Les Venstres tallbudsjett her
Les Venstres verbalforslag her

Ordfører,

Boye Bjerkholt Venstre legger i dag fram et alternativt budsjettforslag for omstilling og nye muligheter. Den nye kommunen som ser dagens lys 1. januar, er en kommune som kommer til verden med stor lånegjeld i bagasjen og med store investeringsbehov foran seg. Samtidig står vi overfor store endringer på alle nivåer – globalt, nasjonalt og lokalt – for å nå klimamålene i Parisavtalen. Det er med andre ord et stort behov for omstilling, og Venstres budsjettforslag tar utgangspunkt i det. Vi støtter opp om rådmannens grep for å effektivisere driften og dreie tjenestene, men i tillegg setter vi av midler øremerket innovasjon for å bidra til å sette kraft bak nyskaping som en viktig del av omstillingsarbeidet, og vi tar nye grep som åpner nye muligheter for å rigge Lillestrøm kommune for framtidas utfordringer.

Ordfører,

Lillestrøm kommune står som sagt overfor store investeringsbehov, samtidig som lånegjelda er høy. Deler av bygningsmassen i kommunen, spesielt rådhusene i Fet og Sørum, er i svært dårlig forfatning og har behov for omfattende rehabilitering for å kunne brukes til nye formål. Samtidig har vi også sett at rehabilitering av gamle bygg er både dyrt og heftet med stor usikkerhet på kostnadsanslagene. Et av de viktigste grepene Venstre gjør for å øke kommunens handlingsrom på investeringssida, er å stanse rehabilitering av de gamle rådhusene og i stedet legge både rådhuset i Sørum og Fet ut for salg. I tillegg omdisponerer vi 180 millioner fra ombygging av Lillestrøm rådhus, hvor kvadratmeterprisen så langt har ligget på 50.000 per kvadratmeter, til et nybygg hvor estimatet per kvadratmeter er 40.000 og hvor vi i tillegg til å bygge arealeffektivt vil få en netto økning av antall tilgjengelige kvadratmeter. Dette gir mer igjen for pengene, og mer penger å bruke på andre viktige behov for Lillestrøm kommune.

Ordfører,

For to dager siden avsluttet klimakonferansen i Madrid uten en avtale om å gjøre det som trengs for å svare på de store klimautfordringene vi står overfor. Ambisjonene er store, men det er når det kommer til vilje til å gjøre endringer at det skorter. Venstre har høye klimaambisjoner, og hvis vi skal nå målene som ligger i Parisavtalen er det nødvendig at alle bidrar. Myndigheter på alle nivå har et særskilt ansvar for å komme i gang med tiltak som monner.

Her i Lillestrøm kommune står transport for over 70% av klimagassutslippene. Venstres nasjonale elbilpolitikk er et viktig grep for å få ned utslippene også her lokalt, men vi trenger å forsterke denne endringen. Den aller lavesthengende frukten i lokalt klimaarbeid, er å gjøre den kommunale bilparken utslippsfri. Det gjør Venstre i sitt budsjett. Utbytting av 127 fossildrevne biler i den kommunale bilparken gir et direkte årlig utslippskutt på 192 tonn CO2-ekvivalenter.

I tillegg setter vi av midler til å starte innfasing av nullutslippskjøretøy også i maskinparken. Vi styrker klimafondet og åpner det for å støtte tiltak i regi av privatpersoner og bedrifter. Vi styrker sykkelsatsinga. Vi starter planlegging av sammenhengende gang- og sykkelvei mellom Sørumsand og Fetsund. Og vi setter av penger til å planlegge bussvei mellom Holt/Vestvollen og Kjeller, noe som vil kunne bidra til en vesentlig reisetidsbesparelse som igjen vil gjøre bussen til et mer attraktivt alternativ til bilen. Vi setter også av penger til å bytte ut gamle og energikrevende veilys, med nye og moderne LED-armaturer. Det gir ikke bare en god miljøgevinst, men er også en svært god økonomisk investering som betaler inn seg selv gjennom lavere årlige driftskostnader.

Ordfører,

Venstre har også prioritert å få inn viktige tiltak innenfor natur, friluftsliv og dyrevelferd. I vårt budsjett er det satt av midler til et hjelpesenter for hjemløse dyr, vi setter av midler til et ravinefond, og vi oppgraderer Kongeveien mellom Dalheim og Ridderhaugen slik at den blir tilrettelagt for mennesker med funksjonsnedsettelse.

Sammen med klimapolitikken, er disse tiltakene med på å gjøre Venstres budsjett til det tydeligste grønne budsjettforslaget i Lillestrøm kommune.

Ordfører,

En god barndom varer livet ut. Å tilrettelegge for at alle barn har muligheter til å delta på de samme fellesskapsarenaene, er noe av det viktigste vi gjør for å utjevne sosiale forskjeller og gi alle mulighetene til å lykkes i livet. Skolen er selvsagt vår aller viktigste fellesskapsarena, men også SFO, som en forlengelse av skolen, er avgjørende viktig, og derfor er det av vesentlig betydning å tilrettelegge for at SFO er et reelt tilbud til alle, uavhengig av foreldrenes inntekt.

Den nye nasjonale moderasjonsordningen som regjeringen har innført, gjør at mange lavinntektsfamilier i hele landet får lavere SFO-priser enn i dag. Det er bra. Men når den innføres i Lillestrøm samtidig som dagens lave sats for familier med inntekt under fire ganger folketrygdens grunnbeløp fjernes, gjør det at familier med inntekt mellom ca. 300.000 og 400.000 får en høyere SFO-regning i 2020 enn de fikk i 2019. Det er ikke snakk om en stor gruppe mennesker, men for dem det gjelder er det snakk om et stort innhogg i en allerede trang privatøkonomi. For en familie med ett barn i SFO og en inntekt straks under 400.000 utgjør dette en ekstraregning på 500 kr pr måned. Det er en dårlig start på livet i den nye kommunen for familier som allerede har vanskeligheter med å få endene til å møtes. Derfor vil Venstre videreføre lav sats, slik at familier med inntekt under 400.000 betaler maksimalt 1650 kr for en fulltidsplass på SFO.

Venstre vil også videreføre og utvide kulturkortet og aktivitetskortet – to sosiale inkluderingstiltak som har vært en kjempesuksess i dagens Skedsmo, men som trenger tilførsel av mer midler for å kunne videreføres på dagens nivå i hele den nye kommunen. I tillegg har vi lagt inn styrking av gratis treningstid for barn og unge også ved idrettslagseide anlegg, vi styrker tilskuddet til skolekorps og vi styrker og utvider sommerskolen som et gratis sommertilbud til alle 5.-10. klassinger i Lillestrøm kommune.

Ordfører,

Venstre er opptatt av en nøktern og ansvarlig økonomistyring. Det er viktig fordi det er slik vi bygger handlingsrom for å levere gode kommunale tjenester i framtida. Samtidig er vi opptatt av at vi ikke skal kreve inn for mye penger fra innbyggerne. I den økonomiske situasjonen som Lillestrøm kommune befinner seg i, er det vanskelig å klare seg uten eiendomsskatten. Men for Venstre er det viktig at skatteskruen ikke strammes for hardt, og at eienomsskatten holdes på et lavt nivå. Harmonisering av eiendomsskatten fører til at innbyggerne i gamle Fet og Sørum får en lavere eiendomsskatt i 2020 enn i 2019, men da fellesnemnda behandlet spørsmålet om eiendomsskatt var det med en intensjon om at ingen skulle få høyere eiendomsskatt som følge av kommunesammenslåingen. Når vi nå ser at overgangen til formuesgrunnlag gjør at innbyggerne i gamle Skedsmo allikevel får en økning, mener Venstre det er nødvendig å gjøre grep for å holde eiendomsskatten på et fortsatt moderat nivå. Derfor har Venstre lagt inn et økt bunnfradrag fra 1,8 til 1,9 millioner.

Ordfører,

I sum er Venstres budsjettforslag et forslag som tar utgangspunkt i den krevende økonomiske situasjonen Lillestrøm kommune er i, og vi tar grep for å øke handlingsrommet slik at vi kan gjennomføre nødvendige tiltak spesielt innenfor klima, transport, dyrevelferd, sosial inkludering og kultur. Omstilling er en nødvendighet for at Lillestrøm kommune skal kunne nå sitt potensiale. Og mulighetene i den nye kommunen er mange.

Ordfører,

Jeg fremmer med dette Venstres tallbudsjett og 22 verbalforslag. Takk så langt.