Bedre oppvekst og grønnere by i Venstres alternative budsjett

Foto: iStock

I kommunestyret mandag 16. desember la Stavanger Venstre fram sitt alternative budsjett for en barnevennlig, grønnere og rausere bykommune i 2020.

Stavanger Venstres gruppeleder, Jan Erik Søndeland

– Venstre har vært opptatt av å vise hvordan det kan skapes et grønnere og rausere Stavanger som satser på barna og tar på alvor de utfordringene vi har foran oss som samfunn, sa gruppeleder Jan Erik Søndeland da han presenterte budsjettet.

I Venstres alternative budsjett foreslås ytterliggere tiltak for å få ned utslippene av klimagasser.

– Venstre er et grønt budsjett som kutter utslipp, belønner klimavennlig atferd og som vil gjøre det mulig for Stavanger å nå målet om 80 % kutt innen 2030. Det er en ambisiøs målsetting som krever ambisiøse tiltak, sa Søndeland.

I budsjettet framskynder Venstre byggingen av Tastaveden skole, Lervig skole og Kvernevik skole.

– Venstre styrker driften av barnehagene og skolene med om lag 160 millioner kroner. I barnehagen alene gjennomfører vi et betydelig løft for økt grunnbemanning og innvilger ansettelser av 40 nye årsverk. Det innføres skolepsykologer og flere helsesykepleiere, sa Mette Vabø (V) i debatten.

– Venstre vil innføre en byarkitekt i Stavanger. Vi styrker byantikvaren med en ekstra stilling og vernemillionen tredobles og gjøres gjeldende også for kommunedelene Storhaug og Eiganes & Våland. Kongsgata i Stavanger sentrum skal tas vare på og rehabiliteres med brostein, sa Kjartan Alexander Lunde (V) til kommunestyret.

Se Stavanger Venstres alternative budsjett for 2020

Stavangers Venstres bystyrerepresentanter. Fra venstre: Jan Erik Søndeland, Mette Vabø og Kjartan Alexander Lunde.