Vil kutte klimagassutslipp raskt
– Venstre er utålmodige på å få fart på arbeidet med å kutte klimagassutslipp, gjøre det enklere og billigere å reise kollektivt og og å styrke oppfølgingen av elever i videregående skole i hele Viken sier Solveig Schytz, Venstres gruppeleder i fylkestinget. Venstre foreslo skjerpede klimamål for Viken og en rekke konkrete tiltak for å få opp farten i arbeidet med å å kutte klimagassutslipp og binde karbon.
– Skal vi nå målene i Parisavtalen må Viken gå foran og vise vei, fylkesrådets forslag i den politiske plattformen og de 50 punktene er dessverre ikke særlig konkrete når det gjelder klima og miljø sier Ole Andreas Lilloe-Olsen, fylkestingsmedlem og medlem av plankomiteen.
Flere utslippsfrie hurtigbåter
Blant fylkesrådets forslag som i dag ble vedtatt var «å legge til rette for flere utslippsfrie ferger». – Vi mener fylkesrådet straks må sette igang arbeidet med flere utslippsfrie hurtigbåtruter, og å få dagens hurtigbåt over på nullutslipp så raskt som mulig. Deres forslag om å «legge til rette for flere utslippsfrie ferger» er etter vår mening alt for lite ambisiøst og konkret, sier Tove Hofstad, fylkestingsmedlem og medlem av Næringskomiteen. – Både forsterking av dagens hurtigbåttilbud med flere avganger, og utredning av en forlengelse av båtruta til Sætre og etablering av nye båtsamband både i Oslofjorden og Drammensfjorden må utredes sier Hofstad.
Venstre forventer at fylkesrådet nå benytter alle muligheter til statlig støtte til dette arbeidet, tilskudd fra ENVOA og Klimasats kan dekke blant annet utgifter til anbudsprosesser for utslippsfrie hurtigbåter og merutgifter ved å skifte fra fossil til utslippsfri teknologi i en eksisterende kontrakter.
Få fart på arbeidet med felles billettsystem
Fylkestinget har vedtatt at fylkesrådet skal ta intiativ til et nytt felles billettsystem for kollektivtrafikken i Oslo og Viken. – Vi mener det nå er tid for en politisk debatt om hvordan det nye takst- og billettsystemet for Viken og Oslo skal utformes. At det skal lages et nytt system har det vært enighet om lenge, så å foreslå å ta initiativ til det er ikke et særlig fremoverlent forslag fra fylkesrådet sier Solveig Schytz.
Venstre fremmet forslag med en rekke innspill om hva som bør vektlegges for at vi skal få et godt og velfungerende nytt takst- og billettsystem for Oslo og Viken. – Vi må unngå at kommuner og sammenhengende bo- og arbeidsmarked deles opp av sonegrenser, vi må ha et fleksibelt system som lar oss teste ut ulike rabatt- og prisløsninger, sier Schytz.
Venstre mener vi må ha et felles billettsystem med buss, bane, båt og tog, slik vi har i Akershus i dag, i hele Viken, men også finne felles løsninger med eksempelvis ekspressbusser og flytoget. Man må kunne planlegge og kjøpe flere reise-tjenester i samme betalingsløsning, som kollektivtrafikk, sykkel, leiebil og drosje, sier Schytz.
Meningsløse takstsoner
Det er mange eksempler på at dagens system slår uheldig ut, både ved dagens fylkesgrenser og intert i kommuner. – Det er meningsløst at Bærum er delt i to takstsoner i kollektivtrafikken. Med dagens billettsystem er det tungvint for mange å reise kolletkivt. Vi får lite hensiktsmessige reisemønstre. Og hvilke innfartsparkeringer som brukes er helt avhengig av sonegrensene. Vi trenger et nytt og bedre system basert på ny teknologi der sonegrenser på et kart ikke forvansker hverdagen, sier Ole Andreas Lilloe-Olsen, fylkestingsmedlem for Venstre.
Styrking av skolehelsetjenesten
Venstre, Krf, H og Frp fremmet felles forslag om en styrking av skolehelsetjenesten på de videregående skolene i Viken. Å styrke det forebyggende arbeidet blant elever i videregående skole er noe av det aller viktigste vi gjør for å forebygge frafall i videregående skole. Dette er noe Venstre prioriterer høyt, sier Schytz.
Venstre fremmet også fellesforslag sammen med H, Krf og Frp med anmodning om at Viken fylke takker ja til regjeringens tilbud om tilskudd til lavere kollektivpirser, bedre kollektivtrafikk og lavere bompenger, samt at penger til lavere bompenger forbeholdes nullutslippskjøretøy. Fylkesrådet stemte også imot dette.