Bystyret: Kunst og kultur er viktig på mange plan

Annamaria Gutierrez, Stavanger Venstre, Foto: Stavanger Venstre

I Stavanger bystyre 2015 – 2019 holdt vår representant Annamaria Gutierrez sitt siste innlegg for perioden og sitt siste innlegg som leder av kommunalstyret for kultur og idrett. Les innlegget her.

Kjære bystyre!

Vi markerer våre første innlegg i bystyret – vel, jeg ønsker å markere også mitt siste. Og med det innlegget vil jeg oppfordre dem som å komme etter meg mot å se seg blinde på lovpålagte oppgaver når det kommer til levekår og folkehelse.

I denne saken står mye data, men også ligger en statusrapport fra desember 2018 der tiltak beskrives med konkrete handling og status.

I punkt 1. om Gode bo- og nærmiljøer står følgende overordnet mål:

«Det skal legges til rette for møteplasser som bidrar til sosialt fellesskap og fysisk aktivitet, og sosiale forskjeller i helse og levekår skal jevnes ut.» Videre står som et tiltak «tettere samarbeid med frivillige». Og det står veldig tydelig at Stavanger kommune skal ha «Samarbeid med idrettslag/Samarbeid med BUK – organisasjoner og idrettslag om tiltak for barn fra lavinntektsfamilier.»

For fire dager siden feiret Stavanger sine frivillige med konsert og prisutdeling. Derfor smerter meg enda mer at akkurat disse organisasjoners tildeling til barn- og ungdomsarbeidet er foreslått å bli kuttet av det nye flertallet i neste års budsjett som skal behandles neste mandag. La meg minne bystyret på at ikke engang i de virkelig tunge årene rett etter 2014 oljekrisen skulle kuttes på hverken idrett eller kultur.

Det er vel slik at kommunen (ikke en gang om den ville) kan gjøre alt alene. Kommunen kan gjøre mye for å bekjempe utenforskap, ensomhet, helseutfordringer, relativ fattigdom og fremme dannelse og meningsfullt liv, men det kommer godt med litt hjelp fra andre hold.

Så jo: Stavanger har gått gjennom en ganske tøff periode, det står tydelig i denne saken. Jeg kan godt si at alle familier har kjent på det da oljekrisen var på sitt verste. Nå peker pilene oppover… Likevel er nå kuttforslagene kommer. Og de kommer for et sektor der det er så lite å spare på, og for et sektor som fram til nå har bidratt: frivilligheten, idretten og kulturen. Så jeg våger å spørre: Hva blir det neste?

Det er en uke igjen… Det er lov å snu…

Kunst og kultur har stor betydning for folks helse. Sektoren legger til rette for læring, skapende og utøvende kulturaktivitet, og tilbyr et bredt spekter av opplevelser og egenaktivitet som er vesentlig for en god folkehelse. Dette siste er ikke bare en personlig mening, men et enstemmig vedtak fra Kommunalstyret for kultur og idrett i sin behandling av Folkehelsemelding 2019 i punkt 2.

Videre fra punkt 4.: Kommunalstyret for kultur og idrett ber om at deltakelse i kunst – og kulturaktiviteter tas med som ny indikator ved neste levekårsundersøkelse. Disse er viktige punkter og derfor ønsker Venstre å ta opp KKI sine enstemmige vedtak fra pkt.2-4.

Med de ordene takker jeg for meg og ønsker all av oss lykke til framover.