Venstre avviklet sitt landsstyremøtet 7.-8.12.19 på Hotel Thon Storo i Oslo.
Fra Møre og Romsdal Venstre møtte fylkesleder Ragnhild Helseth.
Fylkesstyret hadde til fremmet for landsstyret uttalelsen «Staten må bidra langt mer til null- og lavutslippsferger på fylkesveistrekningene». Landsstyret ga sin tilslutning til at uttalelsen oversendes til Venstres stortingsgruppe og statsråder, da saken ble behandlet søndag.
Fylkesleder Ragnhild Helseth fremmet saken i landsstyret. Hun sier seg svært glad for avgjørelsen om oversendelse. Debatten i landsstyret viste stor støtte for den økonomiske utfordringen fylkeskommunene nå de skal skifte ut ferjeflåten til mere klimavennlige skip. Saken om null- og lavutslippsferger angår en rekke fylker, men det er kun Møre og Romsdal fylkeskommune som så langt har gjort vedtak om å ruste opp ferjeflåten i tråd med klimamål satt av regjeringen. Venstres representant i Fylkestinget Pål Farstad er en tydelig stemme for at staten må bidra mere. Med støtte av fylkesstyret ble denne saken nå løftet inn via Venstres landsstyre til stortingsgruppa og statsrådene.
Kravet om at staten må bidra langt mer til null- og lavutslippsferger på fylkesveistrekningene berører ansvarsområdene innenfor flere departementer. Både Klima- og miljødepartementet, Samferdselsdepartementet, Næringsdepartementet og Kommunaldepartementet vil være rette adressat.
Følgende tekst oversendes Venstres stortingsgruppe og ministre:
Følgende tekst oversendes Venstres stortingsgruppe og ministre:
Tittel:
– Staten må bidra langt mer til null- og lavutslippsferger på fylkesveistrekningene.
Utslippene fra den fossil-baserte fergeflåten er en stor – men samtidig helt unødvendig – utslippskilde. En elektrifisering av fergeflåten er en lavthengende frukt. Det står bare på økonomisk stimulans fra staten.
I enkelte fylker pågår det nå en omfattende utskifting av fergemateriell fra tradisjonell fossil-/dieseldrift til null- og lavutslippsferger. Dette er en direkte oppfølging av Stortingets mål og regjeringens arbeid for å nå klimamålene Norge har satt. Venstre har gått i bresjen for det grønne skiftet i maritim sektor. Det forplikter. Så langt er det fylkeskommuner som sitter med regningen fordi staten ikke stiller opp. I Møre og Romsdal vil det kreves rundt 150 mill. kr for å komme ajour.
I fylker som Møre og Romsdal er det satt i gang en kraftig satsing på nullutslippsferger. Kostbare investeringer i materiell og infrastruktur knyttet til fergekaiene er allerede påløpt. Dette er kostnader som er nødvendige for å holde opp ambisjonene om økt elektrifisering av fergeflåten. Samtidig gir det næringsliv og andre reisende et tilfredsstillende fergetilbud. Det dreier seg om transport over fjorder og til og fra øysamfunn som står for en meget høy verdiskaping til glede for norsk økonomi, arbeid og velferd.
Finansiering av nullutslippsferjer må slik situasjonen er nå, delvis finansieres gjennom høyere takster for de reisende, takster som allerede i dag er meget høye. Dette gir utfordringer for næringslivet i distriktene.
Det er særs viktig at næringslivet ikke får sin konkurransesituasjon ytterligere forverret gjennom omfattende takstøkninger. Det er urimelig at ekstrakostnadene med elektrifiseringen skal føres over på næringsliv og andre trafikanter.
Hovedutfordringen er at staten ikke følger opp sin egen ambisjon. Støtten fra Enova er langt fra god nok, når staten bidrar med under en tredel på investeringssiden for å klargjøre fergekaiene til de nye miljøfergene.
Venstre vil gjennom regjeringen sørge for at støttet til Enova økes for elektrifisering av ferjeflåten. På den måten får vi redusert utslipp av klimagasser, vi får stimulert til grønn verdiskaping i verftsindustri og leverandørindustri, og næringslivet ved kysten kan fortsette å blomstre når vi da unngår takstøking på ferjebilletter .