Bane Nor må bidra til by- og stedsutvikling

Arjo van Genderen er fylkesstyreleder i Viken Venstre., Foto: Johan Malvik

Bane Nor bidrar til bærekraftig by- og stedsutvikling ved å utvikle attraktive og effektive kollektivknutepunkt, men dessverre erfarer mange lokalpolitikere og lokalt næringsliv at selskapet ikke har interesse av noe annet enn kortsiktig økonomisk gevinst – ofte på bekostning av politiske ambisjoner, lokale grundere og attraktive sentrum.

Uttalelse vedtatt av Viken Venstres styre 5. desember.

Uttalelsen er sendt inn til Venstres landsstyre for behandling 7. desember 2019. Medforslagsstillere er Drammen Venstre og Solveig Schytz.

Bane Nor er en av landets største eiendomsutviklere med store strategisk viktige eiendommer i både små og store byer i hele landet. Som lokalpolitikere som ønsker å utvikle bærekraftige og attraktive sentrumsområder kommer vi ingen vei utenom at Bane Nor ikke bare er opptatt av egen inntjening men også har som del av sitt oppdrag å bidra til byutvikling.

Skal vi lykkes med å utvikle funksjonelle bo- og arbeidsmarkedsregioner med jernbanen som ryggrad i kollektivsystemet og å utvikle gode byer der det er godt å leve, der næringslivet blomstrer og der det er enkelt å gå, sykle og reise kollektivt i hverdagen, er samarbeidet mellom Bane Nor som eiendomsaktør og kommunen som både arealmyndighet og byutvikler helt sentral.

Noe av det viktigste i dette er at Bane Nor Eiendom opptrer forutsigbart overfor kommunene, og bidrar til gode løsninger i utvikling av kollektivknutepunkter og lokalisering av arbeidsplasser, servicetilbud og boliger i og rundt kollektivknutepunktene, i tråd med regional og lokal politikk.

Eksemplene er mange, både på at manglende avklaringer om bygging og ombygging av spor og stasjoner trenerer byutvikling i årtier, og på at manglende forståelse for lokale forhold gir løsninger stikk i strid med lokal og regional politikk, både knytta til arealpolitikk og næringsutvikling.

I Drammen har Bane Nor Eiendom nå valgt å fortrenge lokal næringsliv for å gi plass til en internasjonal kjede som leverer samme produkt. De gjør det uten en eneste refleksjon knyttet til lokalt særpreg, til politiske ambisjoner for byen og bydelen og uten dialog, verken med involvert bedrifter eller kommuner. Selskapet som nå presses ut er lønnsomt, har holdt til i lokalet i 8 år og har tatt et betydelig samfunnsansvar for å hjelpe folk ut i jobb.

Som kommune erfarer Drammen nå at det statlige selskapet er en av de sterkeste motstanderne for å skape et attraktivt bysentrum med særpreg. Drammen er dessverre ikke et unikt eksempel.

Det økende samfunnsansvaret til næringslivet kan ikke begrense seg til klima, miljø og sosiale rettigheter. Det å være en tilrettelegger og proaktiv samarbeidspartner for lokalt grunderskap er også et samfunnsansvar som vi ser stadig flere bedrifter ta på alvor. Dette bør vært helt grunnleggende særlig for en statlig eid aktør som Bane Nor Eiendom.

Venstre mener at Bane Nor Eiendom og alle andre statlige eide bedrifter skal få et utvidet samfunnsansvar som inkluderer å legge til rette for lokal næringsutvikling og grunderskap i samarbeid med kommunen. Staten skal bidra til vekst og utvikling. Det innebærer også å legge til rette for attraktive og bærekraftige byer. De skal ikke være en aktiv fortrenger av og hinder for
sentrumsutvikling, skaperkraft, innovasjon og gründerskap.