Bortfall av fylkesgrenser kan løse trafikk-infarktet på R23 i Lier

Tove Hofstad, Venstres kommunestyrerepresentant i Lier la fram partiets alternative budsjett - et budsjett for klima, miljlø, skole, barnehage og stedsutvikling., Foto: Liv Aarberg

Regjeringens bevilgning på 160 millioner kroner i belønningsmider til kollektivtrafikk til Buskerudbyen, fordelt med 80 millioner i 2020 og 80 millioner i 2021, er akkurat nok til å opprettholde kollektivtilbudet i regionen. Det løser dessverre ikke kollektivutfordringene vi har i Lier, sier Lier og Viken Venstres Tove Hofstad.

Jeg er glad for at regjeringen sørger for at vi kan opprettholde busstilbudet innenfor Buskerudbyen slik det er i dag, men det er trist for Lier at Buskerudbypakke 2 havarerte. Med Buskerudbypakke 2 kunne vi satset på økt frekvens på dagens linjer og utvidet kollektivtilbudet slik at folk kunne velge plass- og miljøvennlig transport i stedet for bil.

 

Lier trenger sårt et utvidet rutetilbud flere steder i bygda. Linje 71 mellom Drammen og Asker samt linje 169 innover mot Oslo fungerer utmerket. De andre linjene er mangelfulle og gir ikke innbyggerne i Lier et skikkelig tilbud. Alle kjenner til de trafikale utfordringene på R23. Befolkningen på Lahell og Gullaug er i dag isolert store deler av ettermiddagen slik at man verken kommer seg til eller fra uten store forsinkelser. Buskerudby-samarbeidet kunne skaffet oss midler til å styrke linjene 73 Drammen/Gullaug/Reistad/Lierskogen og linjene 81 Drammen-Sætre via Spikkestad og 85 Drammen-Sætre via Tofte. Økt frekvens på linje 81 og 85, samt pendlerparkering ved knutepunkt, ville kunne avlastet lokaltrafikken på R23 betraktelig og gitt pendlere fra Ytre Lier, Røyken og Hurum er reelt alternativ til bil.

 

Nå som Buskerud, Akershus og Østfold blir Viken, og to fylkesgrenser blir borte, betyr det nye muligheter for bedre busstilbud på tvers av gamle grenser som ikke lenger er der: Hurumhalvøya med Asker blir en del av samme fylke som oss i Lier og Drammen. Det betyr at fylkesrådet med fylkesråd for kollektivtrafikk, Kristoffer Robin Haug fra MDG, må vise hvordan det nye fylkesgrenseløse kollektivtilbudet for f.eks befolkningen på Lahell og Gullaug skal bli, og hvordan infarktet på innfartsåre R23 kan løses ved f.eks. å øke frekvensen på linje 81 og 85 så snart han setter nøkkelen i sin nye kontordør 1. januar neste år.

 

Vi er nødt til å utnytte mulighetene Viken gir oss – tenke større og mer helhetlig på all samferdsel, og sørge for at det blir mer buss på veiene våre så snart som mulig.

 

 

Tove Hofstad

Kommunestyrerepresentant for Venstre i Lier

Fylkestingsrepresentant for Venstre i Viken