—Et sterkt og gjennomtenkt budsjett med høy sosial profil der vi kutter ned på investeringer og reduserer driftskostnader, sier Larvik Venstres gruppeleder Magdalena Lindtvedt.
Lindtvedt omtaler rådmannens forslag til strategiplan 2020-2023 for grundig, og hun er ikke i tvil om at administrasjonen har jobbet iherdig med å finne gode løsninger på Larvik kommunes økonomiske utfordringer. Likevel bryter rådmannens med flere av Venstres kjernesaker; skole, sosialt utenforskap og barnefattigdom, samt flere foreslåtte barnehagenedleggelser.
Redder barnehager og skole
For å motvirke dette har Larvik Venstres hovedutvalgsmedlemmer lagt ned en betydelig innsats, og arbeidet har båret frukter: —Når det gjelder de foreslåtte barnehagenedleggelsene så er det verken akseptabelt for Venstre, som hadde programfestet å hindre nedleggelsene, eller for innbyggerne i de berørte områdene. Vi ønsker kortreiste barn og et barnehagetilbud der barna bor. I vårt budsjett består Hvarnes skole og barnehage, Varden barnehage og Valby barnehage. Dette er viktig for innbyggerne i de aktuelle områdene, og det er viktig for Venstre å vise at politikerne ønsker å vise at vi satser på barn og unge, forklarer Lindtvedt.
—Vårt ansvar å tale de svakestes sak
Larvik kommune har en høy andel som opplever utenforskap, og barnefattigdom. Venstres alternative budsjett har en høy sosial profil med et særlig fokus på tidlig innsats, og med dette ønsker Venstre å styrke den langsiktige satsningen med å hindre utenforskap og de langsiktige skjebner og økonomiske konsekvenser det medfører.
Larvik Venstres leder og representant i Hovedutvalg for oppvekst og kvalifisering, Kari-Lise Rørvik, omtaler kuttforslagene til skole, barnehage og tidlig innsats som usosiale. Hun mener at kuttforslagene svekker det viktige psykososiale arbeidet med barna, og at forslagene bidrar til å gjøre det vanskeligere for kommunen å imøtekomme lovpålagte krav om et godt læringsmiljø i skole og barnehage.
—Når rådmannen har foreslått kutt som vil ramme de svakeste hardt, så er det vår oppgave som folkevalgte å tale deres sak. I et langsiktig perspektiv har ikke kommunen råd til å gjennomføre disse kuttene. Forebyggende arbeid og tidlig innsats motvirker utenforskap og psykiske lidelser, noe som på lang sikt gir færre sosialklienter og bedre psykisk helse hos befolkningen. Her er vi nødt til å se lengre enn vår egen valgperiode. Vi har derfor lett med lys og lupe for å finne andre innsparinger og rasjonalisering av områder som til syvende og sist betyr mindre enn barnas oppvekstkår og deres psykiske helse, sier Rørvik.
Enhet for tidlig innsats og forebygging
Som et viktig ledd i å styrke arbeidet med utenforskap, har Venstre valgt å slå sammen to eksisterende team med til dels overlappende virksomhetsområder; LOS og Ressursteamet. Begge teamene eksisterer i dag, de består av sosialfaglig personell som jobber systematisk og målrettet med sårbare barn, sosialt utenforskap, skolemiljø som helhet, familier/øvrige offentlige instanser og på individnivå.
—Larvik Venstre har lenge jobbet for å få inn miljøterapeuter ved alle kommunens grunnskoler. Dette har vi ikke lyktes med å finne inndekning for, men ved å opprette en ny enhet fra to eksisterende team og samtidig klart å finne midler til å tilføre seks nye miljøterapeutstillinger, mener vi at vi er et godt stykke på vei med å ta viktige og påkrevde grep i Larvikskolen, forklarer Rørvik.
—Samtidig vil vi be om at den nye enhetens ansvar utvides til å gjelde hele grunnskolen, og med mandat til å sette inn egne ressurser i spesielle tilfeller der man ser behov for overlappende oppfølging i overgangen mellom barnehage og skole, og der tilbudet ikke dekkes av øvrige offentlige støtteordninger, utdyper hun.
Rådmannen foreslår også kutt i nettopp ekstratildeling til skolestartere. Også dette kuttet reverseres i Venstres budsjett, og tilfaller den nye enheten å disponere.
—Alle disse tiltakene er nødvendige for å kunne jobbe systematisk med utenforskap og bekjempe sosial ulikhet, og dette er noe Larvik har et behov for å ta tak i. Vi håper på bred politisk støtte for omdisponeringen vår, da vi mener at dette er noe som vil tjene fremtidens Larvik og de som trenger det aller mest.
—Ingen trivelig oppgave
Magdalena Lindtvedt presiserer at arbeidet med å finne frem til alternative kuttforslag verken var enkel eller trivelig.
Hun er likevel klar over at det er hennes fremste oppgave som folkevalgt.
—Blant Larviks største utfordringer i dag og i årene som kommer, er fallende innbyggertall og et stort behov for å tiltrekke seg barnefamilier og unge til å finansiere den kommende eldrebølgen. Med en svært trang kommuneøkonomi er det derfor vår jobb å skjære ned på mindre prekære oppgaver, og tilføre midler til oppgaver som kan gjøre kommunen til et mer attraktivt sted å bosette seg, sier Lindtvedt.
—Budsjettprioriteringer er politikk, og handler om å sette noe opp mot noe annet. Helse settes ofte opp mot utdanning da begge er store budsjettposter. Vi mener at begge er viktige og at det er vanskelig å utføre ytterligere nedskjæringer i disse sektorene. Derfor har vi valgt å kutte blant annet i driftskostnader i kirken og eiendoms- og nybygginvesteringer, avslutter Lindtvedt.
Dette er Venstres 3 største kuttforslag:
Salg av iFokus-barnehagene.
Besparelse: 4,8 millioner i årlig drift
Den største besparelsen vil skje gjennom salg av iFokus-barnehagene. iFokus-oppkjøpte var en lang og betent sak for det forrige kommunestyret. I forkant av forrige periodes politiske behandling landet Venstre på at det beste var å ikke kjøpe iFokus, men partiet fikk ikke gjennomslag.
—Nå ser vi resultatet; rådmannens kuttforslag rammer en lang rekke viktige kommunale tjenester. Det er ikke for sent å snu. Venstre vil at iFokus skal selges til private drivere, sier Kari-Lise Rørvik, medlem i Hovedutvalg for oppvekst og kvalifisering.
10% kutt i politikerlønninger og godtgjørelser.
Besparelse: 3 millioner i årlig drift
—Norge er bygget på folkestyre. Lønn og godtgjøringer bør holdes på et absolutt minimum. Vi er politikere i en kommune med dårlig økonomi og mener det er helt på sin plass å redusere ordførerlønn og de folkevalgtes godtgjøringer med 10% selv om det ble foretatt kutt også i forrige periode, sier Magdalena Lindtvedt.
Kutt til Larvik kirkelige fellesråd
• Besparelser investeringer: 9,5 millioner kroner
• Besparelse drift: 65 000,- årlig
• 10% kutt i driftskostnader. Besparelse: 3 millioner kroner
—Larvik kommune har 17 offentlige kirkebygg, noe som påfører samfunnet betydelige utgifter til drift, vedlikehold og lønn. Når kirken benyttes av stadig færre, samtidig som de sosiale forskjellene for barn og unge øker, er vi nødt til å ta nødvendige grep. Venstre foreslår i første omgang å kutte til drift og investeringer, og i tillegg vil vi be Kirkelig fellesråd om å komme opp med en rasjonaliseringsplan for videre drift av kirkebygg, kapeller og gravlunder i forkant av neste budsjett, forklarer Magdalena Lindtvedt.
—Frem til denne planen foreligger utsetter vi alle investeringer.