De ynder å framstå som de fremste talsmenn for Øksnes som en Ja kommune. Men under dekke av å skulle unngå konflikter kommer de med et vedtak i reguleringsplansaken som mer bygger opp under konflikter enn bidrar til å bilegge konflikter.
De har vedtatt detaljreguleringsplanen, der de har pålagt administrasjonen intet mindre enn 15 utredningsoppgaver, noe som i beste fall utsetter oppstart, og i verste fall medfører at veien ikke blir en realitet.
Det er ikke vanskelig å forstå at den dårlig skjulte hensikten bak er å forpurre vei i fortsettelse av Thorstein Reinholdtsens vei.
Dette er helt tydelig når man leser utvalgets vedtak i budsjett og økonomiplansaken. Under overskriften “Oppgradering Halvar Rasmussens vei”, ber de administrasjonen utrede og framlegge en plan for oppgradering av denne veien, og anlegge fortau over Sandvikbakken.
De vil ha oppstart allerede våren neste år. Når det gjelder deres eget foretrukne trasévalg er det ikke så nøye med å utrede mulige konsekvenser. Dette kan ikke forstås på noen annen måte enn at arbeidet med Halvar Rasmussens vei skal være i godt i gang før utredningsoppgavene når det gjelder Thorstein Reinholdtsens vei er ferdig. Og oppgradering av veien og nytt fortau skal etter utvalgets formening planlegges innenfor rammen avsatt til regulering av sentrum 5.1.
I møte med Fylkesmannen problematiser lederen av teknisk utvalg Fylkesmannens rolle i bl.a. vei saken. Lederen prøver å få det til å framstå som om Fylkesmannen overprøver hovedutvalgets skjønn, og ved det truer det kommunale selvstyret. Fylkesmannen gjør bare den jobben han er satt til å gjøre. Han påser at spilleregler blir fulgt, og er den jevne borgers advokat.
Dette er ikke noe annet enn en dårlig forkledd omkamp der hensikten er å endre trasévalget.
Veitraseen langs innløpet via Torstein Reinholdtsens vei ble vedtatt i kommunestyret på nytt i siste periode etter massivt engasjement fra beboerne i området. Nå risikerer vi at et utvalg som ikke er direkte valgt legger premissene for reguleringsplanen med den hensikt å endre trasévalget.
Er det slik lokaldemokratiet skal fungere i en ja-kommune?