Oppsummert er det som følger:
Venstre vil ikke gå med på å kutte i tilbudet til de som trenger det mest. Verken de som sliter med rus og dårlig psykisk helse, familier med lav inntekt eller elever med behov for en variert skoledag skal lide for at politikerne ikke klarer å ta grep for å drifte kommunen forsvarlig. Skolene skal heller ikke svi for dårlig politisk styring. Vi vil at planen for vedlikehold og oppgradering av skolebygg skal følges og styrkes de neste fire årene. Vi vil beholde tilbudene som gjør byen bedre å bo i, som valgfag i ungdomsskolen, alternative læringsarenaer, og tilskuddene til idretten, kulturen og frivillige organisasjoner (for eksempel Kirkens Bymisjon og BUA) som gir oss så utrolig mye mer igjen for hver ei krone vi skyter inn. Det er uaktuelt å kutte sommerblomster og vinterbrøyting og strøing av veier og fortau. Og vi kan ikke ta bygderuta fra øyene i vest. Å kutte i forebygging og rehabilitering er rett og slett dårlig samfunnsøkonomi, og håpløst kortsiktig. Den økonomiske situasjonen skriker etter langsiktige tiltak.
Hvordan vil så Venstre dekke inn de 342 millionene vi mangler i budsjettet for 2020? Vi vil gi rådmannen klare rammer for driften i kommunen de neste årene, og marsjordre til å tilpasse kostnadene slik at vi kommer på nivå med kommunene vi sammenligner oss med. Agenda Kaupangs analyse viser at Bodø kommune bruker 321 millioner kroner mer på drift enn gjennomsnittet av kommuner i vår kommunegruppe.
Vi sier nei til å øke antall årsverk fra 3401 til 3448 i en situasjon hvor vi skal ta kostnadene ned. Vi lar være å bygge veien til Rønvikfjellet til 100 millioner, og vi åpner for at andre kan bygge barnehager og idrettshaller.
Sykefraværet er skyhøyt i kommunen, og det kan rett og slett ikke fortsette. Vi plikter å undersøke om det finnes alternativer som kan drifte tjenestene bedre enn vi selv kan. Vi vil ha et prøveprosjekt hvor private aktører får drifte et sykehjem og en hjemmetjeneste i en avgrenset tidsperiode, og så evaluere hvordan nye løsninger påvirker tjenestetilbudet, trivselen hos brukerne, de ansatte og sykefraværet. Kanskje trenger en av Nord-Norges største arbeidsplasser litt nye tanker for å få opp trivselen og ned sykefraværet?
Etter at vi i flere år har advart mot nettopp den situasjonen vi nå er kommet i. Det er fristende å nevne at det i perioden 2011-2015 ble satt i gang prosesser med dette som mål, men at arbeidet stoppet opp i 2015, da de rødgrønne tok over. De økte eiendomsskatten i stedet, og resultatet ble større inntekter som igjen har ført til enda større kostnader.
Men det spiller liten rolle for de som nå risikerer store kutt i tjenestene og endringer i sin arbeidssituasjon hvem sin skyld det er. Nå er det tid for å ta ansvar for at kommunen igjen får økonomisk handlefrihet. Alternativet er at vi ikke lenger kan tilby våre innbyggere noe annet enn lovpålagte tjenester. Det vil være kritisk for en fylkeshovedstad som tar mål av seg på å sette menneske i sentrum, være smart og grønn og en motor i nord. Nå gjelder det å få økonomien under kontroll og utvikle kommunen slik at vi også i fremtiden kan gi det beste for innbyggerne. Vi må igangsette langsiktige tiltak allerede fra 2020, og samtidig skåne tilbudene til de som trenger kommunen mest. Det er fullt mulig å gjøre, om det finnes politisk vilje til å prioritere. Å skyve problemene foran oss enda et år, er det mest uansvarlige vi kan gjøre.
Bodø Venstre sitt tallbudsjett for økonomiperioden 2020-2023 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | SUM2020-23 | |
DRIFT | ||||||
Sum tiltak Rådmannens tallbudsjett | -32789 | -64214 | -151420 | -193815 | -442238 | |
Sum endring V tiltak oppvekst og kultur | -12900 | -6330 | 36470 | 29470 | ||
Sum endring V tiltak helse og omsorg | -6900 | -3750 | 33500 | 37213 | ||
Sum endring V tiltak utbygging og eiendom | -2078 | -3528 | -3528 | -3188 | ||
Sum endring V tiltak teknisk | 4400 | 3800 | 7300 | 10700 | ||
57 | Ikke økning av 47 årsverk 2019->2020 (á kr 750′) | -35250 | -35250 | -35250 | -35250 | |
Totalt | -85517 | -109272 | -112928 | -154870 | -462587 | |
58 | Redusert Eiendomsskatt, beholde føringer om red fra 80->70% | 32000 | 32000 | 32000 | 32000 | |
59 | Bruk av minimumsavdrag (121 mill. kr) | 33517 | 77272 | |||
60 | Bruk av premiefond (60 mill. kr) | 20000 | ||||
Totalt | 0 | 0 | -80928 | -122870 | ||
Oppvekst og kultur | ||||||
Driftsbudsjett tiltak | Budsjett 2020 | Budsjett 2021 | Budsjett 2022 | Budsjett 2023 | ||
1 | Endret fremdriftsplan nye barnehager | -500 | -1 400 | |||
2 | Husleie Storgata 27/29 | -1 460 | -1 460 | -1 460 | ||
3 | 17. mai-komiteen | -200 | -200 | -200 | -200 | |
4 | Endret periodisering Europeisk kulturhovedstad, sum 20-22 er 4,5 mill | -8 000 | ||||
Sum nye behov | -700 | -3 060 | -1 660 | -9 660 | ||
5 | Legge ned Bodø naturskole | 750 | 1 700 | 1 700 | 1 700 | |
6 | Redusere samarbeidsavtaler om alternative læringsarenaer | 100 | 100 | 100 | 100 | |
7 | Effektivisere valgfagstilbudet i ungdomsskolen | 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | |
8 | Den kulturelle skolesekken, reduksjon i tilbudet | 100 | 100 | 100 | 100 | |
9 | Kommunalt tilskudd til 4H gården | 250 | 250 | 250 | 250 | |
10 | Redusert tilskudd til Stormen kulturhus | 0 | 5 000 | 5 000 | 6 000 | |
11 | Reduksjon i overføring til Spektrum KF | 0 | 500 | 1 000 | 1 000 | |
12 | Reduksjon frie, søkbare tilskuddsmidler til kultur | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | |
13 | Reduksjon frie, søkbare tilskuddsmidler til idrett | 500 | 500 | 500 | 500 | |
14 | Reduserte faste tilskudd og driftsavtaler kultur | 600 | 1 500 | 2 350 | 2 350 | |
15 | Redusere produksjonsmidler til aktivitet – Ung kultur | 600 | 600 | 600 | 600 | |
16 | Redusert drift av egne busser (Amanda Buss) | 300 | 650 | 650 | 650 | |
17 | Legge ned Bratten Scene | 100 | 280 | 280 | 280 | |
18 | Redusert bokinnkjøp m.m. biblioteket | 650 | 650 | 650 | 650 | |
19 | Ikke vinterbrøyte kunstgressbanene | 250 | 250 | 250 | 250 | |
20 | Redusere driftstilskudd Bodø idrettsråd | 150 | 150 | 150 | 150 | |
21 | Redusere islegging løkker vinterstid | 200 | 200 | 200 | 200 | |
22 | Redusere snøproduksjon Bestemorenga skistadion | 50 | 50 | 50 | 50 | |
23 | Redusere bistand Skarmoen alpinbakke | 50 | 100 | 150 | 150 | |
24 | Ikke iverksette vedtatte tiltak, åpne barnehager | 1 350 | 1 350 | 1 350 | 1 350 | |
25 | Endret periodisering effektivisering ufordelt | -20 000 | -20 000 | 20 000 | 20 000 | |
Sum rammereduksjoner | -12 200 | -3 270 | 38 130 | 39 130 | ||
Sum tiltak | -12 900 | -6 330 | 36 470 | 29 470 | ||
Helse og omsorg | ||||||
Driftsbudsjett tiltak | Budsjett 2020 | Budsjett 2021 | Budsjett 2022 | Budsjett 2023 | ||
26 | Opprettelse av Kvalitet- og utviklingskontor | -2 700 | -2 700 | -2 700 | -2 700 | |
Sum nye behov | -2 700 | -2 700 | -2 700 | -2 700 | ||
27 | Rehabiliteringstjenesten – Reduksjon fysoterapitjenester | 0 | 607 | 607 | 1 820 | |
28 | Oppfølgingstjenesten – Nedtrekk Villa Vekst | 200 | 200 | 200 | 200 | |
29 | Helsekontoret – Avslutte støtte til ATV (Alternativ til vold) | 0 | 2 500 | 2 500 | 2 500 | |
30 | NAV – Reduksjon ramme | 1 000 | 1 250 | 2 500 | 5 000 | |
31 | Dagsenter – Reduksjon i tilbud | 0 | 1 000 | 2 000 | 2 000 | |
32 | Røde Kors – Avvikle støtte (BUA) | 0 | 600 | 600 | 600 | |
33 | NAV – Barnetrygd i beregningsgrunnlag for sosialhjelp | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | |
34 | Kirkens bymisjon – Avvikle tilskudd matsentralen | 0 | 617 | 617 | 617 | |
35 | Kirkens Bymisjon – Avvikle prosjekt Fri | 0 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | |
36 | Kirkens bymisjon – Avvikle støtte Ny giv, Jobb1, helsestasjonen og møtestedet | 0 | 1 576 | 1 576 | 1 576 | |
37 | Oppfølgingstjenesten – Reduksjon 1 årsverk ruskonsulent | 600 | 600 | 600 | 600 | |
38 | Endret periodisering effektivisering ufordelt | -10 000 | -20 000 | 15 000 | 15 000 | |
Sum rammereduksjoner | -4 200 | -1 050 | 36 200 | 39 913 | ||
Sum tiltak | -6 900 | -3 750 | 33 500 | 37 213 | ||
Utbygging og eiendom | ||||||
Driftsbudsjett tiltak | Budsjett 2020 | Budsjett 2021 | Budsjett 2022 | Budsjett 2023 | ||
39 | Finansiering av ENØK-rådgiver | -943 | -943 | -943 | -943 | |
40 | Driftskonsekvens ved videre bruk og drift av tenkt fraflyttede bygg | -1 135 | -3 085 | -3 085 | -3 085 | |
Sum nye behov | -2 078 | -4 028 | -4 028 | -4 028 | ||
41 | Redusert bassengdrift når skolene er stengt | 0 | 500 | 500 | 840 | |
Sum rammereduksjoner | 0 | 500 | 500 | 840 | ||
Sum tiltak | -2 078 | -3 528 | -3 528 | -3 188 | ||
Teknisk | ||||||
Driftsbudsjett tiltak | Budsjett 2020 | Budsjett 2021 | Budsjett 2022 | Budsjett 2023 | ||
42 | Miljøkonto for uforutsette miljøbehov | -500 | ||||
Sum nye behov | -500 | 0 | 0 | 0 | ||
43 | Avvikling av MS Helligvær | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | |
44 | Utvidet parkeringsgebyr i kv.99 | -500 | -1 000 | -1 000 | -1 000 | |
45 | Redusert ambisjonsnivå for snøhåndtering/strøing | 3 400 | 3 800 | 7 300 | 8 600 | |
46 | Avvikle sommerblomster | 0 | 0 | 0 | 2 100 | |
47 | Vinterbelysning i sentrum* | 0 | 0 | 0 | 0 | |
48 | Endret periodisering effektivisering ufordelt | -1 000 | -2 000 | -2 000 | -2 000 | |
Sum rammereduksjoner | 4 900 | 3 800 | 7 300 | 10 700 | ||
Sum tiltak | 4 400 | 3 800 | 7 300 | 10 700 | ||
INVESTERING* | ||||||
49 | Lokaler Vågnes nødslakteri, beholde frys i Teamgården | -750 | 0 | 0 | 0 | |
50 | Rehabilitering skolebygg – styrkes | 5 000 | 6 000 | 6 000 | 8 000 | |
51 | Østbyen, utrednings-/planleggingsmidler | 1 000 | 1 000 | 28 625 | 36 750 | |
52 | Alstad Barneskole, utrednings-/planleggingsmidler | 1 000 | 1 000 | 28 625 | 36 750 | |
53 | Barnehage Tverlandet privat regi | -36 000 | ||||
54 | Barnehage Vestbyen privat regi | -16 500 | ||||
55 | Treningsparker – del 2 utsettes. Evaluere bruk del 1 | -1 500 | -3 000 | -3 000 | 0 | |
56 | Rønvikfjellet ny vei/fortau – utsettes til vi har råd | -65 000 | -34 000 | |||
Sum tiltak | -60 250 | -81 500 | 60 250 | 81 500 | ||
* Rådmannen varsler gjennomgang av investeringer i egen sak i mars 2020. Øvrige korrigeringer gjøres da. | ||||||
Kommentarer | ||||||
1 | Løses private regi | |||||
2 | Ifølge øko.plan, flytter jan 2021 | |||||
3 | Med forbehold om anvendelse | |||||
4 | Avvente totalbudsjett | |||||
5-9, 16, 24 | Ikke redusere alternative læringsarenaer for barn og unge | |||||
10-15, 17-23 | Ikke redusere kultur og idrett | |||||
25 | Ikke skyve driftstilpasning ut i tid | |||||
26 | Løses innenfor eksisterende ramme | |||||
27-37 | Ikke kutte tjenester til de som trenger det mest | |||||
38 | Ikke skyve driftstilpasning ut i tid | |||||
39 | Løses innenfor eksisterende ramme | |||||
40 | Skal avhendes | |||||
41 | Ikke redusert drift | |||||
42 | Løses innenfor eksisterende ramme | |||||
43 | Ikke kutte tilbud i væran | |||||
44 | Markedstilpasning. Innføre takster/ordninger som ikke sponser jobbkjøring | |||||
45 | Tilrettelegge for gange og sykkelandel (25%) | |||||
46-47 | Ikke kutte trivselstiltak | |||||
48 | Ikke skyve driftstilpasning ut i tid | |||||
49 | Beholde frys teamgården | |||||
50 | Styrke rehabilitering skolebygg | |||||
51-52 | Realisere prosjekt 2023, ramme må avklares | |||||
53-54 | Løses privat regi | |||||
55 | Evaluere bruk | |||||
56 | Ny vei utsettes til vi har råd. | |||||
57 | Ikke øke årsverk når vi skal ta rammene ned. Oppgaver løses med dagens antall årsverk | |||||
58 | Eiendomsskatt reduseres ihht ny ramme. Lavere inntekter holder kostnader nede. | |||||
59 | Reduksjon utsettelse avdrag. Tas i 2020 og 2021. | |||||
60 | Reduksjon bruk av premiefond |