Vedtatt av Oslo Venstres Hovedstyre 14.11.2019
Den kulturelle skolesekken har, siden innføringen på tidlig 2000-tallet, vært en av de viktigste inngangsportalene til kunst og kultur for barn og unge i norsk skole. Ordningen skal bidra til å øke interessen for kunst og kultur hos kommende generasjoner, og vil, hvis gjennomføringen er riktig, føre til at flere unge senere vil bli aktive brukere av kulturtilbudene som finnes.
I dag er ordningen slik at mange vegrer seg for nye kunst- og kulturopplevelser på grunn av dårlige opplevelser med Den kulturelle skolesekken. Dette skyldes ikke nødvendigvis dårlig kvalitet på opplevelsen i Den kulturelle skolesekken, men at tilbudet ikke er godt nok tilpasset brukergruppen, noe som fører til at barn og unge blir skremt vekk heller enn å bli fristet til å søke andre kulturtilbud senere
Oslo Venstre mener at den kulturelle skolesekken trenger en reform. Spennvidden innenfor kunst- og kulturuttrykkene er så store at fokuset i større grad må flyttes bort fra mangfold innen kunst- og kulturformene, og mot kulturopplevelser som engasjerer elevene. Dette vil forhåpentligvis føre til at flere vil benytte kunst- og kulturtilbudene utenom Den kulturelle skolesekken, og på sikt føre til at flere oppsøker ytterkantene innen de forskjellige kunst- og kulturuttrykkene. Slik ivaretar vi elevene som brukergruppe og bredden innen kunst og kultur.
Oslo Venstre vil at:
- Den kulturelle skolesekken skal sikre et tilgjengelig kulturtilbud slik at elevene opplever å få utbytte av opplevelsen. Opplevelsen som Den kulturelle skolesekken tilbyr må derfor tilrettelegges brukergruppen og favne bredt.
- Målsetningene til den kulturelle skolesekken revideres og fokus endres til å gi et lavterskeltilbud som sikrer at elevene får tilgjengelige opplevelser av ulike kulturformer.
- Ulike kunst- og kulturuttrykk ikke skal prioriteres over tilbud som engasjerer brukergruppen.