Ikke mur byen igjen!

Vågsfjordens Perle, Foto: Kristoffer Høiseth Nystad

Under behandlingen av saken om reguleringsplanen på verftsområdet, hvor det blant annet er lagt opp til et hotell på førti meter, oppfordret Venstres gruppeleder Even Aronsen til varsomhet. Dessverre lyttet ikke majoriteten av kommunestyret til våre advarsler, og reguleringsplanen ble vedtatt mot Venstre, Rødt, SV og KrF sine stemmer. Vi frykter for at vi nå nærmest forkaster sentrumsplanen som ble vedtatt for kun tre år siden, og at utvikling av sentrum vil ta en helt gal retning. Under kan du lese innlegget Even holdt under torsdagens kommunestyremøte.

Ordfører, kommunestyre.
Det er aldri et galt tidspunkt å bruke fjellvettreglene til inspirasjon – særlig ikke i politiske behandlinger. I denne saken vil jeg vise til noen av dem. Fjellvettregel nummer 1 – planlegg turen, og meld fra hvor du går. Dette gjorde vi i 2016, ordfører. Da vedtok vi sentrumspanen – som var en tydelig, klar plan som ble enstemmig vedtatt. Den ga et tydelig signal til alle om hvilken vei utviklingen av Harstad skulle gå, hvilke muligheter og begrensninger vi så og en klar politisk føring for hvordan byen skal utvikles. Fjellvetregel nummer 2 – tilpass turen etter evne og forhold. I sentrumplanen ser på vi fortrinnene byen vår har, og har lagt ei ramme som byen skal utvikles innenfor – det er nødvendig. Vi så at hvis ikke vi som politikere tar ansvar, kan vi ende med at hele byen blir bygget inn – på samme vis som vi ser i havnegata, hvor blokkene raver høyt.

Når kommunestyret nå skal sluttbehandle reguleringsaken som gjeld utbygging nede på HSI ser jeg med nødt til å minne om fjellvettregel nummer 6. Ta trygge veivalg, og gjenkjenn skredfarlig terrenge og usikker is. Og nå, ordfører, tror jeg at vi beveger oss ut på fryktelig usikker, tynn is. Saken legger ikke bare opp til å overskride sentrumsplanen med noen få meter, men med 20 meter. 14 meter. 9 meter. Den sprenger skalaen, og legger et skummelt premiss for fremtidig utvikling av sentrum. Skal vi være en kommune som likebehandler aktørene som ønsker å bygge – legger dette opp til en langt høyere bebyggelse på kaikanten enn hva sentrumsplanen legger opp til. Ordfører, jeg opplever at vi beveger oss ut i svært skredfarlig terreng – og jeg er redd for at et vedtak hvor vi åpner for denne økningen vil svi i fremtiden.

Så kommunestyre – la meg oppfordre dere til å følge fjellvettregel nummer 8. Vend i tide, det er ingen skam og snu. Det må gjerne bygges leiligheter og annet, men la oss forholde oss til sentrumsplanen som ble vedtatt for tre år siden. Kommunestyre, la oss ikke sny inne omringet av høye blokker.