Å gjøre skolehverdagen digital handler om mye mer enn å sørge for at alle har en datamaskin eller et nettbrett. Det handler om å ruste barn og unge til å fungere i et samfunn hvor digital kompetanse er avgjørende for å lykkes. Venstre vil at alle skal ha frihet og mulighet til å skape seg gode liv. Da må vi utdanne barna våre for den framtida de skal møte, og den vil være sterkt preget av teknologi. Gode teknologiske verktøy i skolen er viktig, men det som sikrer elevenes læring, er lærerens kompetanse.
Ansvaret for at skolen har tilstrekkelig teknologisk kompetanse kan ikke ligge på den enkelte lærer. Kurs og videreutdanning er avgjørende, og skolene bør ha mulighet til å ansette folk med teknologisk kompetanse, som i samarbeid med læreren kan løfte nivået på undervisningen.
Digitalisering gir oss mulighet til å gi alle fagene i skolen et løft. Brukt riktig, kan spill og annen programvare være med å styrke det faglige og pedagogiske i klasserommet. Venstre vil ta i bruk spill i læringsøyemed. Da må vi satse på lærere som har kunnskap om bruk av spill i en læringssituasjon.
Venstre vil:
- Gi flere lærere videreutdanning i IKT, slik at de får bedre kompetanse til å bruke teknologi i undervisningen, og til å tilpasse undervisningen hver enkelt elev
- Sørge for en bredde i etter- og videreutdanningstilbudet som gjør at det i større grad er tilpasset skolenes og lærernes behov
- At hver skole skal ha tilgang til god kompetanse om bruk av IKT i undervisningen
- Inkludere programmering i lærerutdanningen
- At fagfornyelsen i skolen har en helhetlig tilnærming til teknologi, og at dette reflekteres i kompetansemålene
- Ha en egen strategi for utdanning innen IKT og programmering
- Ha økt forskning på bruk av og opplæring i teknologi i skolen
- Legge til rette for at skoler kan ansette teknologer og spillpedagoger
Vedtatt på Venstres landsstyremøte på Fornebu, 26. oktober 2019