Parkerte tog tas i bruk, og mer til tog i statsbudsjettet
I vår ble det kjent at togsett som står parkert kan settes inn i trafikk. Dette vakte sterke reaksjoner og samferdselsminister Jon Georg Dale påla Jernbanedirektoratet å finne ut hvordan trafikken kunne økes ved blant annet å ta i bruk parkerte tog.
– At Vy nå bekrefter både at parkerte tog tas i bruk og at det er skaffet enda flere tog slik at kapasiteten kan økes er gode nyheter, det er mange som kan glede seg til en ny togpenderhverdag fra desember, sier Schytz.
I statsbudsjettet for 2020 øker også regjeringen bevilgningen til jernbanen for å øke både antall avganger og antall togseter på eksisterende avganger på Østlandet. Tilbudet i rushtiden blir kraftig utvidet særlig på Østfoldbanen. Det går 28 innsatstog i rushtiden i dag. Rushtiden utvides fra desember 2019 med 8 ekstra avganger på hverdager til Ski, Moss, Halden og Dal, samt at 23 avganger kjøres med doble framfor enkle togsett.
Her er noen av forbedringene som kommer fra 15. desember:
- 4000 flere sitteplasser inn mot Oslo i morgenrushet, og rundt 3200 flere sitteplasser ut av Oslo i ettermiddagsrushet.
- Halvtimesfrekvens hele helgen mellom Ski og Stabekk.
- Flere rushtidsavganger og flere seter mellom Stabekk og Moss.
- Nye tidlige og sene avganger og flere seter på Vestfoldbanen, fra Kongsberg og til og fra Lillehammer, som blant annet gir et bedre togtilbud til og fra Oslo Lufthavn og Sandefjord Lufthavn Torp.
- Én ekstra avgang daglig mellom Oslo og Göteborg, og nye rushtidsavganger mellom Oslo og Halden.
- Nye rushtidsavganger på Gjøvikbanen.
– Venstre vil at det skal være enkelt og billig å reise kollektivt. Denne utvidelsen av togtilbudet er viktig for veldig mange i hverdagen. Vi kommer til å jobbe videre for at vi raskest mulig får på plass et enklere og felles billettsystem for hele Viken og Oslo og at prisene settes ned, avslutter Schytz