Lillestrøm trenger et sterkt politisk sentrum

Den siste meningsmålingen til RB gir flertall til venstresiden uten sentrum. Det kan bety en venstredreining som gir mindre valgfrihet og høyere skatt.

Skedsmo Rådhus med tulipaner en sommerdag.

– Lillestrøm trenger gode og praktiske løsninger. Det er Venstre og KrF garantister for, sier Venstres ordførerkandidat Boye Bjerkholt.

– Et sterkt KrF og et sterkt Venstre kan sammen dra de politiske løsningene vekk fra ytterfløyene og i retning av det brede politiske sentrum, fortsetter Lisbeth Skulstad, ordførerkandidat for KrF.

De trekker frem fem punkter som viktige sentrumsverdier:

• Økonomisk ansvarlighet
  • Valgfrihet
  • Raushet i omsorgen og i integreringspolitikken
  • Miljøpolitikk som fungerer: incentiver og systemendringer fremfor skam
  • Gode pragmatiske løsninger

– Med et sterkt sentrum får du en politikk som setter innbyggerne i sentrum. Det handler om å finne løsninger som fungerer, sier Skulstad.

– Vi sier nei både til ideologisk markedsstyring og nei til ideologisk kommunalisering. For oss handler det om at kun det beste er godt nok for innbyggerne i Lillestrøm. Derfor vil vi ha både sterke offentlige tjenester, samarbeid med private der det er fornuftig, og valgfrihet i tjenestetilbudet der det er mulig, utdyper Bjerkholt.

KrF og Venstre er åpen for samarbeid i begge retninger etter valget, og vil ikke lukke noen dører.

– Men forutsetningen er at vi får tydelig gjennomslag for en sentrumsorientert politikk. Vi er klare for å samarbeide om å finne gode løsninger for alle innbyggerne i den nye flotte kommunen vi skal skape, avslutter Bjerkholt og Skulstad.