Det er mye positivt å si om skolene i Melhus, og ikke minst de ansatte. Likevel ser vi i Venstre som jobber med lærerutdanning og skoleutvikling at Melhus er blant de mest usynlige kommunene når skoleledere møtes og skoleutvikling diskuteres. Løsningen er ikke at vi politikere styrer mer, men sørger for at Melhus er mer tilstede på de arenaene som finnes – som for eksempel videreutdanningene for rektorene, ikke bare for lærerne.
Den første grunnen til at utvikling må stå i fokus i kommende periode er den såkalte fagfornyelsen som trer i kraft i 2020. Fagfornyelsen er en fornying av læreplanene som oppdateres for fremtidens arbeidsliv. Fagenes relevans skal styrkes, og undersøkelser vi har gjort fra NTNU viser at det vil kreve en oppdatering av både lærerutdanningene, og behov for etter- og videreutdanning for lærere. Det skal nå undervises i både tema og på måter som ikke sto på timeplanen i lærerutdanningene frem til nå. Hvis Melhus-skolene skal lykkes med fagfornyelsen må politikerne legge til rette for at lærerne får muligheten til å utvikle skolene i tråd med fornyingen. Å stimulere til at dette skal skje krever en mer aktiv skoleeierpolitikk.
Den andre grunnen er utviklingen av en kvalitetskultur for Melhus-skolen. Melhus må i større grad være med der det skjer. Gjennom å vektlegge studier i Rektorutdanning og master i skoleutvikling ønsker vi at nettverket mellom rektorene i kommunen styrkes, og at våre rektorer deltar mer i diskusjoner om skoleutvikling med nabokommunene. Slik mener vi at vi vil oppnå en sterkere kvalitetskultur i skolene, bedre utdanningsledelse og en mer utviklingsorientert skole. Å stimulere til at dette skal skje krever en mer aktiv skoleeierpolitikk. Skolen er en av våre viktigste institusjoner som skal gi barna og ungdom det beste utgangspunktet for å lykkes med livet. Derfor skal skolegangen vektlegge folkehelse og livsmestring fra 2020. Samtidig har skolen en viktig funksjon for samfunnet, som forvalter av våre verdier og for at kommende generasjoner skal løse de store utfordringene som kommer.
For 150 år siden ble skolen utformet for å styrke nasjonsbyggingen. Senere ble skolen sentral for å styrke arbeidersamfunnet og Norges produksjonsevne. I tillegg til at skolens rolle som forvalter av demokrati og medborgerskap, vil den nå få en viktig rolle i å oppdra barn- og ungdom som gode bidragsytere i klimakampen gjennom det tverrfaglige temaet bærekraft. Dette er den tredje gode grunnen for Venstres skolepolitikk. Å lykkes med de tverrfaglige temaene vil kreve mer samarbeid, faglig oppdatering og samarbeid med aktører utenfor skolen og kommunen. Det krever en mer aktiv skoleeierpolitikk. For Venstre er det viktig at Melhus-skolen gir barn og ungdom de beste utgangspunkt for resten av livet, er en spennende og stimulerende arbeidsplass for lærere og skoleledere, og blir en god aktør i kampen for et bærekraftig samfunn. Alt starter i skolen, og Venstre vil bidra til et løft for vår skole.