Venstre vil og får det til!

Det er mange som kritiserer regjeringa for å ikke gjøre nok med klimaendringene. Noen sier til og med at vi ikke gjør noe. Flere påstår at Venstre er et passivt gissel i samarbeid med Frp (og Høyre og Krf). Det er så feil som det kan få blitt. Vi leverer hver dag. Og vi leverer langt mer enn noen regjering før oss.

Dette er en oversikt over hva som har skjedd siste uker:

1. 2.3 milliarder kroner til det som kan bli verdens største flytende havvindpark.
  2. Ei styrking av kollektivsatsinga (utenom jernbane) på over 1,5 mrd. kroner som følge av «bompengeavtalen». Det er ei dobbelt så stor økning fra et år til det neste som hele bevilgninga til kollektivtransport i det siste statsbudsjettet til den rødgrønne regjeringa, som var 750 mill. Kroner (kilde: Blå bok 2013)
  3. Vi har satt av 1 milliard kroner til et nullutslippsfond for næringstransport.
  4. Nysnø får neste år tilført 700 millioner kroner i ny kapital. Nysnø skal investere i norske bedrifter og selskaper som bidrar til å få ned de norske klimautslippene.
  5. Vi setter i gang med elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen, som vil medfører betydelig reduserte CO2-utslipp. 100 mill. neste år. 1,9 mrd. totalt
  6. Vi har lagt fram handlingsplan for grønn skipsfart for å elektrifisere nærskipsflåten og fulgt opp med bevilgninger i revidert nasjnalbudsjett. Mer kommer i statsbudsjettet til høsten.
  7. Fra neste år dobles bevilgningene til FNs grønne fond fra 400 til 800 mill. kroner.

I tillegg bruker vi rekordstore beløp på ting vi vet virker og som vil få ned klimautslippene på sikt:

1. Rekordsatsing på jernbaneutbygging og vedlikehold. I år bruker vi 25,4 mrd. kroner på jernbane: Drift, vedlikehold og investeringer. Neste år vil det bli enda mer. Det siste året under den rødgrønne regjeringa ble det brukt 14,4 mrd. kroner (Kilde: Blå bok 2013).

Bevilgningene til jernbane har økt med 75 prosent med Venstre i posisjon.

1. Bevilgningene til ENOVA er nesten doblet. Fra 1,8 mrd. 2013 til 3,2 mrd. nå.
  2. Vi viderefører el-bilfordelene som innebærer en avgiftslette på ca. 5 mrd. kroner per år., og som er villet politikk, en stor suksess og helt avgjørende for å få ned utslipp fra transportsektoren. Nesten annen hver nybil som ble solgt i Norge i juni i år var en el-bil. Så langt i år er el-bilandelen av nysolgte biler 43,6 prosent.
  3. Vi har lagt fram en plan for fossilfri kollektivtrafikk i 2025 og for alternative drivstoff.
  4. Vi har innført Klimasats-ordninga som gjør at kommunene får støtte til å redusere utslipp av klimagasser. Siden Klimasats ble etablert etter Venstres initiativ 2016, har kommunene fått rundt 600 millioner kroner til lokale klimatiltak.

For å nevne noe.

Sylvi Listhaug har (blant sine moralsk sett verre uttalelser den siste tida) kommet med et helt meningsløst utspill om at vi ikke klarer å nå målet om at i 2025 skal alt nybilsalg være nullutslippsbiler. Det er klart vi klarer det. Tallene snakker egentlig for seg selv. Sånn sett trenger man verken være teknologioptimist, distriktsoptimist og Venstre-velger for å se utviklinga. Det er 5 år til 2025. I 2016 utgjorde nullutslippsbiler 15,7 prosent av alt nybilsalg i Norge. I 2017 utgjorde nullutslippsbiler 20,9 prosent av alt nybilsalg i Norge. I 2018 utgjorde nullutslippsbiler 31,2 prosent av alt nybilsalg i Norge. Så langt i 2019 (til og med august) utgjør nullutslippsbiler 43,6 prosent av alt nybilsalg i Norge (kilde: OFV). Bare ved at denne utviklinga «går av seg selv» vil vi være i mål før 2025. Snittveksten de siste tre årene har vært ei økning per år på 41 prosent. Selv om vi halverer dette og legger til grunn en vekst med 20 prosent per år fra nå av, vil vi nå målet i … 2024.

Hvem skal miljøbevisste velgere gi stemmen sin til? I kampgløden kommer løftene og de fagre ordene tett. Venstre kan vise til faktiske resultater som SV ikke kan vise til fra si tid i forrige regjering. Venstre får mer gjennomslag for klimapolitikk enn SV/MDG vil få til med ei regjering der miljøsinke Sp vil utgjøre en betydelig bremsekloss sammen med deler av Ap. Venstre vil og vi får det til! Vi gjennomfører tiltak uten å snakke om skam. Endringene skjer gradvis slik at folk forsoner seg med dem og får lagt om til en grønnere hverdag. Stem grønt og optimistisk. Stem Venstre!

Anja Johansen,

Ordførerkandidat i Vågan for Venstre, 2. kandidat til fylkestingsvalget for Nordland Venstre og leder av Nordland Venstre