Atlanterhavsparken i Ålesund får 1 million kroner til havsenter i 2020

Atlanterhavsparken
Pål Farstad og Kari Grindvik saman med akvarist Tommy Vangsmo og daglig leder Tor Erik Standal ved Atlanterhavsparken i Ålesund. , M&R Venstre

Venstre er på lag med havet.

Atlanterhavsparken i Ålesund får 1 million kroner i statsbudsjettet til å starte utviklingen av et havsenter.

Det var meldingen Pål Farstad og Kari Grindvik, ordførerkandidat for Ålesund Venstre, hadde med da de i dag kom på besøk til Atlanterhavsparken.

– For to år siden omtrent akkurat i dag, gikk jeg ut med en oppfordring i Sunnmørsposten, til ledelsen i Atlanterhavsparken, om å søke etter å ta en større rolle som formidler av havet vårt. Det har de sannelig gjort. Utviklingen har vært imponerende. Her er det mange som har jobbet godt og aller mest Atlanterhavsparken, sier Pål Farstad. Jeg har hatt gleden av å få være tett på hele veien og steg for steg har de jobbet seg nærmere og nærmere målet om å ta en nasjonal posisjon. Her skal Norges første marine vitensenter komme og i dag kom første steg fra regjeringen om at dette arbeidet både blir sett og støttes opp om.

– Norske akvarier gjør en viktig jobb med formidling av kunnskap om naturverdiene i havet, særlig til barn og unge. Atlanterhavsparken får nå støtte til å videreutvikle arbeidet med formidling om livet i norske havområder. Jeg er imponert over det viktige arbeidet som gjøres ved Atlanterhavsparken, og regjeringen ønske å støtte opp om dette, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen. Arbeidet med formidling av naturverdiene i havet ved Atlanterhavsparken, og ved andre norske akvarier, øker folks innsikt i og forståelse av livet i havet. Atlanterhavsparken legger vekt på å bygge opp en samling av marine planter og dyr som viser våre egne økosystemer i Atlanteren.

– Dette er en kjempenyhet jubler Kari Grindvik, Venstres ordførerkandidat i Ålesund. Atlanterhavsparken er en veldig viktig institusjon, både som besøksattraksjon, men også som identitetsbygger for regionen vår. Vi er jo bygd på fisk og vi skal sikre at vi skal leve av det i fremtiden også, noe vi viser m.a. med å forplikte oss til FN sitt bærekraftsmål nr. 14. Da må formidling styrkes. Dette er å være på lag med fremtiden.

Også Atlanterhavsparken jubler!

– Dette er en gledens dag, sier Tor Erik Standal, daglig leder hos Atlanterhavsparken. Både Ålesund kommune og Fylkeskommunen har støttet oss i dette arbeidet. Nå er vi inne på Statsbudsjettet og vi er et stort steg i rett retning. Tusen takk til alle som har bidratt inn, både politisk og fra næring. Vi skal gjøre oss tilliten verdig!