Vi vil ha noe å flytte tilbake til

Ingrid Åmild, nestleder i Unge Venstre Vestfold Telemark og tredje kandidat i Bamble Venstre, Foto: Line Markussen

Brevik og Bamble skal ikke ha deponi under fjorden vår. Vi skal ikke ha ansvaret for farlig avfall fra produsenter som ikke tar seriøst miljøansvar for egen produksjon. Vi synes hele prosessen om deponi har vært surrealistisk, vond og slitsom. Det er bra at saken har snudd til å bli en diskusjon om teknologi og ikke deponi. I tillegg mener vi det er selvsagt at vi må tenke sikkerhet og helse for våre nærmest berørte innbyggere. Vi forventer at faglige råd følges: Fjellet over gruvene er ikke selvreparerende slik NOAH hevder, og farlige gasser kan stige opp under husene våre, da grunnvannet er drenert over store deler av Dalen gruver. Norge må følge oppdatert lovverk for deponering. Nå har vi ingen plan for dette, men her forventer vi at ekspertutvalget tar grep.

Vi unge vil ha noe å flytte tilbake til. Jeg vil at regionen kan få fortsette med fremtidsrettet, grønn omstilling. Vi forventer at avfallsbransjen spiller på lag med oss som skal overta her. Det innebærer at de holder seg unna Brevik. Og forvaltningen må heller ikke være pådrivere for helseskadelige prosesser. Ingrid Åmild, nestleder i Unge Venstre Vestfold Telemark og tredje kandidat i Bamble Venstre, oppfordrer så mange unge som mulig til å rykke ut på torsdag og si nei til deponi i Brevik og ja til gjenvinning og en renere fremtid. Denne saken er minst like viktig som klimasaken for oss i Grenland, avslutter hun.