Venstre har vært avgjørende for Campus Kristiansund

Møte om Campus Kristiansund med forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø. Fv. Kjell Johan Vatne, Pål Farstad, Iselin Nybø, Ragnhild Helseth og Roland Mauseth, "Foto: Kristiansund Venstre"

– Det skal ikke være noen tvil om at Pål Farstad har vært den drivende kraften for å få disse bevilgningene på plass og for å realisere prosjektet Campus Kristiansund slik det er i dag. Det er klar tale fra Iselin Nybø, vår minister for forskning og høyere utdanning. Uttalelelsen kom i møtet som ble holdt 21.august i år.

Campus Kristiansund skal være et kraftsenter i regionen, med forskning og utdanning i tett samarbeid med nærings- og arbeidslivet i kommunen og regionen. Det har vært en viktig sak for meg og Venstre fra jeg var stortingsrepresentant, og det vil være en viktig sak for Møre og Romsdal og Kristiansund i årene framover.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) besøkte nylig Møre og Romsdal og hadde i den forbindelse et møte med undertegnede om campusprosjektet. Prosjektleder Roland Mauseth orienterte om status, herunder fagskolens plass i campus-prosjektet.

I møtet dro Iselin Nybø linjen tilbake til gjennomslaget som Venstre fikk høsten 2013 med 3 millioner kroner til Høgskolesenteret i statsbudsjettet for 2014. Dette ble fulgt opp av flere nye millioner i bevilgninger til studieplasser og annet som har gjort at Høgskolesenteret har kunnet utvikle seg.

Nybø understreket at disse økonomiske bidragene til å gi Høgskolesenteret den nødvendige styrke, har vært en helt nødvendig forutsetning for at campusprosjektet er kommet dit det er i dag. Hennes budskap var tydelig: – Det skal ikke være noen tvil om at Pål Farstad har vært den drivende kraften for å få disse bevilgningene på plass og for å realisere prosjektet slik det er i dag. Det hadde ikke kommet på plass uten ham, sa Nybø.

Fra hun ble statsråd i januar 2018 har statsråd Nybø holdt seg løpende orientert om statusen i prosjektet, og er glad for framdriften og engasjementet fra lokale krefter – både offentlige og private. Koblingen mellom akademia, næringsliv og øvrig arbeidsliv er særlig viktig for statsråden fra Venstre, som er i gang med en stortingsmelding om samarbeidet mellom høyere utdanning og arbeidsliv.

For oss som venstrepolitikere lokalt og regionalt er det særdeles viktig å sikre at statsråden og regjeringa yter den støtte som er nødvendig for å bygge opp Kristiansund som studie- og studentsted. Det har vært mye oppmerksomhet på studieplasser så langt. Det skal vi fortsette med, men i tillegg må vi fokusere sterkere på studentboliger.