Elektriske hurtigbåter i ordinær rutetrafikk allerede i 2022.
Dagen da hurtigbåtene skal slutte å gå på fossilt brennstoff er rett rundt hjørnet. Løsningen er nær. Allerede i 2022 forventer en at den første helelektriske hurtigbåten kan settes inn i trafikk. Utviklingen skjer i rasende fart. Nå er det viktig at Troms og Finnmark fylkeskommune rett etter valget sier at det er dette vi vil gå for
-Det må stilles krav til at alle fremtidige anbud på hurtigbåtruter i Troms og Finnmark skal foregå med nullutslippsfartøy, sier Jan Fjellstad, tredjekandidat for Troms og Finnmark Venstre til fylkestingsvalget.
– Båtene som ble presentert på konferansen var skreddersydd til både korte strekninger på 30 minutter reisetid og lange strekninger på over 3 timer. Dette viser at det er fullt ut realistisk at vi kan få elektriske hurtigbåter til og med på ruten Tromsø-Harstad. Løsningene som skisseres er å hurtiglade på noen av stoppestedene, eller å foreta batteribytter i løpet av dagen. Det som er helt klart er at ingen av løsningene skal øke reisetiden. Korte ladestopp kompenseres ved at de elektriske båtene har høyere hastighet, påpeker Jan Fjellstad.
Hurtigbåter trenger mye mer energi fordi de skal holde stor hastighet.
Det har de siste årene skjedd en revolusjon i forhold til utvikling av elektriske båter. Ferger, passasjerskip, containerskip og arbeidsbåter har alle blitt utstyrt med mer miljøvennlige motorer. Hurtigbåter har så langt ikke vært med på denne utviklingen, men nå skjer det også noe på dette området.
En av årsakene til at det har tatt lengre tid å utvikle utslippsfrie hurtigbåter er at hurtigbåter trenger mye mer energi per passasjerkilometer enn båter som går med lavere hastighet. Det er likevel et område som det er viktig å lykkes på siden fossildrevne hurtigbåter har ca 15 ganger høyere klimautslipp enn en dieselbuss; regnet i CO₂-ekvivalenter per personkilometer.
– Klimautslippene fra hurtigbåter må ned skal vi lykkes med å få Norges totale klimautslipp kraftig redusert. Vi er helt avhengig av hurtigbåter langs Norges langstrakte kyst. Det eneste alternativet er derfor raskest mulig å få på plass kun utslippsfrie hurtigbåter, sier Jan Fjellstad.
Spennende utvikling av nye grønne næringer i Norge.
Det som er spennende er at designere, verft, redere og ulike teknologimiljøer har kastet seg over utfordringen med å skape utslippsfrie hurtigbåter. NHO sitt leverandørutviklingsprogram (LUP) og Miljødirektoratet har vært blant pådriverne for å fart på utviklingen.
– En tredjedel av fergene i Norge vil om noen være elektriske. Nå vil vi fremskynde utviklingen av null- og lavutslippsløsninger også for hurtigbåtene, uttaler klima- og miljøminister Ola Elvestuen fra Venstre.
Det er helt klart at Norge er verdensledende på utslippsfri teknologi til båter. Norge er en båtnasjon. Det er derfor gledelig at de som arbeider i næringen nå ser markedsmulighetene det gir i verdensmarkedet å være i front av utviklingen av grønn skipsfart. Dette vil mange norske bedrifter kunne leve av i fremtiden.
– Det er også gledelig at lokale bedrifter er med i front av utviklingen. Grovfjord Mekaniske Verksted har som første aktør bygd og utviklet en arbeidsbåt for oppdrettsnæringen. Arbeidsbåten «Ingrid Helene» har null utslipp, og vil gi lavere kostnader for de i oppdrettsnæringen som investerer i en slik båt. Det arbeidet Grovfjord Mekaniske Verksted har igangsatt viser at både små og store aktører kan gi viktige bidrag til å utvikle ulike typer utslippsfrie båter, påpeker Jan Fjellstad.