Helsetjenester for framtida

Ragnhild Helseth, Venstres ordførerkandidat i Kristiansund, "Foto:Ingunn Strand"

Venstre er svært godt fornøyd med at Helseinnovasjonssenteret (HIS) nå er sikret fast støtte på Statsbudsjettet. 10 mill. kroner årlige bevilgninger gir forutsigbarhet. HIS startet som et samarbeidsprosjekt blant kommunene på Nordmøre. Nå ser vi at samarbeid lønner seg.

Vi må få fortgang i arbeidet med å legge strukturen for samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene. Da må vi også snakke om sykehusstruktur. Vi må forberede oss på at det planlagte sykehuset for Nordmøre og Romsdal, SNR, blir bygd. Vi har full respekt for alle som mener at vedtaket er illegitimt og ønsker et fullverdig lokalsykehus med stedlig ledelse i Kristiansund, men må likevel forholde oss til realitetene.

HIS sin virksomhet er knyttet til både til spesialist- og kommunehelsetjenesten. Derfor vil sykehus og det planlagte Distriktsmedisinske sentret (DMS) i Kristiansund være viktige samarbeidspartnere. Her ligger et stort potensial for å skape flere arbeidsplasser innenfor helse, både behandling, pleie, forskning og undervisning.

Helseinnovasjonssenteret og DMS trenger hverandre for samarbeid forskning og innovasjon, det samme gjelder utdanning innen helsefag. Dette trekantsamarbeidet kan skje tilknyttet Campus Kristiansund.

HIS er nå sikret grunnfinansiering fra Helsedepartementet. De ansatte kan konsentrere seg om fag og forskning og ha stabile arbeidsforhold. Partnerskap kan inngås med kommuner og spesialisthelsetjenesten for å utvikle framtidas helsetjenester. Nye kompetansearbeidsplasser vil skapes. HIS skal være en utviklingsaktør for hele Møre og Romsdal.

Da bystyret sa opp avtalen med Helseforetaket, stoppet alt samarbeid opp, og vi politikere satte oss selv på sidelinja. Avklaring om sykehus må tilbake på sporet. Kommunene på Nordmøre inkludert Kristiansund er i forhandlinger om ny avtale med Helseforetaket i Møre og Romsdal. Vi som politikere må støtte opp om det arbeidet administrasjonen gjør.

Venstre i Kristiansund går til valg for å sikre spesialisthelsetjenesten til befolkningen i alle livsfaser. Vi vil være med å skape framtidas helsetjenester.

Ragnhild Helseth
ordførerkandidat for Venstre