Stort flertall om lærerstillinger

Lokallagsleder Ole Andreas Sørli-Sidselssønn, mener det er viktig å verne om de demokratiske prosessene, selv om det i krisetid kan være fristende å delegere dette bort fra kommunestyret av "praktisk hensyn", Foto: Johan Malvik

Ole Andreas Sørli-Sidselssønn skrev svar til innlegg fra Vibeke Eriksen (AP) om reversert kutt i lærerstillinger 1. april 2019.

I tirsdagens Raumnes skriver min aktede kollega Vibeke Eriksen om viktigheten av voksentetthet av kvalifisert personale i skolen. De ekstra lærerstillingene i ungdomsskolen som av rådmannen ble foreslått kuttet i årets reviderte budsjett, er viktige for å sikre god oppfølging av spesialundervisning og individuell tilpasning.

Jeg, som nyutdannet lærer, er helt enig med langt mer drevne Eriksen, som i sin tid også var min lærer på Runni, om at det er viktig for elevene våre, men også viktig for å tiltrekke nye lærerkrefter til Nes, at man sikrer voksen- og lærertettheten i Nes-skolen.

Ut fra overskrift og innhold kan det fremstå som at det utelukkende var takket være posisjonen, med sine 19 representanter fra Ap og Sp, at lærerkuttet blei reversert. Det vil si flertall med overvekt i kommunestyret på én stemme. Betyr det at opposisjonen var for å fjerne lærere fra ungdomsskolen? Langt ifra!

Leser man i protokollen fra kommunestyremøtet 5. februar så fremkommer reversering av lærerkutt i budsjettforslaget fremmet av Erik H. Melby for Nes Venstre. I forslagene fra Høyre og KrF finner man det samme. Tar man med MDGs ene representant, som stemte sammen med Nes Venstre og H, så finner man at det aktivt var 29 av 35 i kommunestyret som ønsket å beholde de ekstra lærerstillingene. Heldigvis.

Å reversere kutt i kommunal leseveileder og helsesjukepleiere fikk opposisjonen «sentrum-høyre» dessverre ikke flertall for.