Høringsinnspill, offentlig ettersyn av detaljregulering for Langesund sør

Foto: Line Markussen

Hensikten med planarbeidet er å bevare Langesunds særtrekk som en tett og intim kystby, legge til rette for ny bebyggelse og ivareta allmennhetens behov for friluftsliv og sikre naturverdier i området.

Overordnet sett mener Bamble Venstre at allemannsretten må stå sterkt, og sammenhengende, eksiterende grøntarealer må holdes i hevd. Offentlige stier må forbli offentlige, men ikke dermed sagt at en skal «brøyte opp» eller utbedre dem betydelig, der de går gjennom etablerte hager e.l. Bamble Venstre foreslår i stedet tydelig merking. Vi mener videre at vi er ved et metningspunkt for ny flerhus-bebyggelse på Langesund sør, og at det foreligger muligheter for ny, mer omfattende bebyggelse på flere områder i kommunen for øvrig.

• Det er foreslått et nytt byggeområde for konsentrert småhusbebyggelse mellom Åshusveien og Steinvikveien. Det er kommunen som eier boligen og eiendommen for øvrig. Det pekes på at området kan åpne for boliger på 2,5 – 3 etasjer, og at det er krav om saltak på boligene for å harmonere med omkringliggende bebyggelse. Det pekes på at regulering til utbygging gir rom for nye boliger i et området med begrensede utviklingsmuligheter ellers, selv om området altså delvis ligger innenfor strandsonen, hevdes det her at utbygging i BKS1 er vurdert å ha små konsekvenser. Bamble Venstre mener at det på kort tid har skjedd betydelig fortetting på Langesundshalvøya. Fortettingen har medført noen forandringer i Langesunds sjeldne kulturmiljø. Bamble Venstre forstår behovet for å utnytte den ubrukte, dels allerede bebygde tomten. Bamble Venstre mener imidlertid at dersom tomten skal bebygges, så må det ikke gå på bekostning av den tynne kystskogen bak husbebyggelsen og A-listet vegetasjon. Videre mener vi at dersom det skal bebygges, så skal det være enebolig, innen det areal som allerede er. Vi ønsker ikke å legge opp til mer trafikk-press på Langesundhalvøya eller større landskapsendringer grunnet et par ekstra hus. En må kunne se utviklingsmuligheter for Langesund i en større skala enn Langesund sør. Det foregår for eksempel omfattende prosjekter på Smietangen. Det kommer trolig omfattende prosjekt på området for Langesund ungdomsskole. Tilflyttingen til området og kommunen går ned. Fødselsratene i kommunen synker.
  • Rotet: Bamble Venstre vil ikke ha bobilparkering i Rotet. Dette har vi ved flere anledninger påpekt i utvalg og fora. Vi ser ingen hensikt med å øke trafikkpresset i en allerede svært presset vei-infrastruktur. En tilrettelegging for bedret fremgang for å få bobiler til Rotet frykter vi vil gjøre uhensiktsmessig og uskjønne inngrep i kulturmiljøet og i landskapet. Kvaliteten ved området ved Steinvika, er nettopp roen fra skogen og lydene fra havet. Vi frykter dessuten en ny, «standardisert» Furustranda- look og – landskapsforandringer. Flere som driver næring i Langesund har videre spilt inn til oss at de tviler sterkt på at økt bobilturisme mot Steinvika vil medføre bedret omsetning i byen. Av de innspill vi har fått, etterspørres det snarere ressurser til flere båtplasser. Så kanskje bør kommunen bruke ressurser på dette, dersom hvordan øke næringsgrunnlaget i byen om sommeren er et argument for tiltak. Et eventuelt prosjekt i Rotet mener Bamble Venstre videre må innebære bilfrie løsninger. Det er heller ikke behov for å utarbeide sti fra Rotet til Klamraveien, da det alt går flere, parallelle stier og veier i retning Steinvika og kystlinjen der, som sikrer gode «rundturer» på flere nivåer. Dette ble også fremmet av flere på medvirkningsmøte, hvor Bamble Venstre også overvar.

Dersom det er behov for mer bobilparkering, spør vi om ikke en kan vurdere området ved båthavnene på Stoa i sommersesongen, med betalingsordning. Bamble Venstre tror det vil kunne finnes løsninger for dette.

Bamble Venstre mener uansett at Rotet ikke er noe kommunen skal gi økonomisk prioritering i denne omgang, gitt kommunens pressede økonomi.

• Langs vannet mellom Moloen og Furustranda – tursti: Bamble Venstre mener at en tursti langs vannet bør være tilgjengelig ved vanlig merking. Hvorvidt en skal utbedre for å lette tilgjengeligheten, mener vi er unødvendig. Bamble Venstre mener en bør etterstrebe mest mulig naturlige konturer av det som eksisterer i dette området ved sjølinjen.
  • For område B8, går Bamble Venstre for alternativ tre, som innebærer at planarealet ved Badet sikres som grønt areal for allmennheten også for ettertiden, med sterkest mulig vern og byggeforbud.
  • Bamble Venstre viser til innspill fra Roger Normann (V) i tidligere dialog med administrasjonen vdr. problemstillinger rundt markering (tykk strek).

Vennlig hilsen, på vegne av Bamble Venstre,

Line Markussen, Dag Harald Yngland, Stein Jørgen Storø, Ingrid Åmlid, Roger Nordmann og Stian Tangen