Barn født i 2013 har nå hatt sine første skoledager. Spørsmålet er om alle barn født i 2013 var klare for å starte på sitt lange utdanningsløp. Spesielt gjelder dette spørsmålet for barn som er født sent i kalenderåret.
Ved skolestart kan det være så mye som ett år i aldersforskjell mellom de eldste barna som er født i januar og de yngste som er født i desember. PIRLS-undersøkelsen viser at store nivåforskjeller i lesing mellom jenter født tidlig og gutter født sent samme år. De eldste barna gjør det bedre enn de yngste, og jentene gjør det bedre enn gutter. Gutter født sent på året kommer dårligst ut.
Resultatene indikerer at mange av elevene som er født sent i kalenderåret har svakere kompetanse i lesing etter flere år på skolebenken enn sine eldre klassekamerater, og flere av elevene klarer heller aldri å ta igjen forspranget til sine medlever. Til tross for læreres iherdige innsats, lovverk og planer lykkes ikke skolen i å utligne den forskjellen det er i elevenes modenhet som naturlig følger av at det er opp til ett års forskjell i levealder.
Venstre mener at mange elever kunne vært tjent med å utsette skolestarten. Forskjellene i leseferdighet mellom de yngste og eldste elevene i en klasse indikerer at mange elever får en start på sin skolekarriere som kan gi unødige og uheldige konsekvenser på lengre sikt. Konsekvensene av manglende mestring kan påvirke psykisk helse og at flere elever dropper ut av skolen.
Strand Venstre vil:
- Gjøre det enklere for foreldre å utsette skolestart for sine barn.
- At Strand kommune svarer ja til Utdanningsdirektoratet sin invitasjon til å prøve ut modeller for fleksibel skolestart.