Det blir ingen bybane til Åsane i overskuelig fremtid dersom det blir omkamp om Bybanen over Bryggen.
Det vil ta et nytt fylkesting minst et par år å utrede tunnel og det er allerede antydet at tunnel blir 1-2 milliarder dyrere enn Bybanen over Bryggen.
- Finansiering av Bybanen er avhengig av at Staten dekker 66%
- Staten godtar ikke økninger i budsjettet i forbindelse med ekstra påkostninger og her er prisen allerede gitt.
- Det er helt normalt at slike anslag blir 50-100% dyrere i prosessen.
En stemme til Venstre er en stemme til Bybanen
Åsane blir hengende etter
Uten en skikkelig forbindelse til Bergen Sentrum, vil det bli mer satellittfunksjoner i Åsane. Åsane vil utvikle seg som en parallellby til sentrum. Men uten de grunnleggende funksjonene som fortatt vil ligge i Bergen Sentrum. Dette vil bremse utviklingen av Åsane med mange år. Sandviken vil fortsatt ha en motorvei som skjærer gjennom bydelen. Det er kort vei fra NHH til sentrum, men når trafikken stopper opp, har de ingen reserveløsninger og blir stående fast.
Bryggen blir taperen
Bilene vil fortsette å gå over Bryggen i overskuelig fremtid. Kaikanten blir ikke justert og vannet vil fortsette å renne inn i butikkene på Bryggen når det er stormflo. Bryggen er 1,02 meter over middelvann på det laveste ved Dreggekaien, og 1,81 meter på det høyeste – foran Madam Felle. Skulle havet stige så mye som med 50 cm, vil Bryggen stå henholdsvis 52 cm og 1,31 cm over middelvannet. Bybanen skal rette opp kaikanten med 60 cm på det laveste.
Gåbyen
Bergen er avhengig av Bybanen for å fortsette å utvikle Gåbyen. Bygging av nye boliger langs Bybanen bidrar til at innbyggerne er mindre avhengig av bil i hverdagen. Bybanen er ikke konstruert for å snu i sentrum. Med en ny linje til Fyllingsdalen som også skal stoppe midt i sentrum, blir det kaos og mye tid går til spille når disse må skifte spor midt i gaten. Effektiviteten kommer til å gå ned med så mye som fem minutter. Dvs. at banen ikke kan gå oftere enn hvert 8. minutt, selv i rushtiden, der man heller skulle økt frekvensen.
Fyllingsdalen via Årstad
I 2022 skal bybanetrasseen til Fyllingsdalen åpne og knytte Fyllingsdalen enda tettere til sentrum, særlig de sydlige bydelene med høyskolen og helseklyngen på Årstad. Dette vil også gjøre det enkelt for tilreisende å komme seg kollektivt til disse viktige stedene for hele Vestland. Et bybanestopp på Torget ville gjort det enda enklere for de som kommer til Bergen med båt.
Les også: Vestland Venstre sitt program – Kapittel 8 Samferdsel