Det er mulig, gradvis, å fjerne eiendomsskatten. Ikke ved å redusere kommunale tjenester, men ved å øke skatteinntektene, sier vår leder

Foto: Privat

Jo, vi kan

– Nå er det valg. Da er det alltid noen som vil fjerne eiendomsskatten, men det skjer aldri likevel, sa en velger jeg møtte.

Vedkommende har helt åpenbart et poeng. Et veldig godt poeng. Hver valgkamp dukker det opp løfter om at eiendomsskatten skal bort. Likevel skjer det stort sett svært lite. Og her står jeg. Med en valgbrosjyre i hånda. På det øverste punktet under næring står det: «Skien Venstre vil gradvis gjøre kommunen uavhengig av eiendomsskatt.» Den er kinkig.

Det naturlige oppfølgingsspørsmålet er selvfølgelig: «Hva skal dere kutte?» Når jeg da svarer «ingenting», må vedkommende tenke «tulling». Og det er ikke så rart. Partiene som fronter redusert eiendomsskatt er som regel svært opptatt av effektivisering, digitalisering og avbyråkratisering. Gode saker. Kostnadsbesparende saker. Men hva med å se på andre siden av budsjettlikningen? Når man fjerner en inntekt, hvorfor må man kutte en kostnad? Hvorfor ikke erstatte inntekten med en annen?

Skien Venstre vil gradvis gjøre kommunen uavhengig av eiendomsskatt. Gradvis. Denne formuleringen er ikke tilfeldig. Den har nemlig en klar intensjon bak seg. Inntektene skal økes gjennom økt skattegrunnlag. Eiendomsskatten skal dermed reduseres i takt med økte inntekter.

Å øke skattegrunnlaget er bare fancy politikerord for å få flere i arbeid. Kommunen må fremstå som en lekkerbisken for unge og nyutdannede mennesker. Vi trenger deres arbeidskraft og kompetanse. I tillegg til å ha gode arbeidsplasser som etterspør kompetanse, er det viktigste vi kan gjøre å tilby helhetlige gode løsninger for familier. Løsninger som gjør at familiene har trygge rammer. Vi har derfor programfestet at en større andel av kommunens totale budsjett skal gå til oppvekstsektoren.

Skal vi ta konsekvensen av at vi vil ha unge mennesker i arbeid, kan vi ikke si at barnehagene tar imot barna fra klokka 7 om morgen til klokka 17. Det passer ikke inn i skiftplaner. Vi må derfor ha fleksible tider i barnehager.

Det passer heller ikke alle barn å starte på skolen det året de fyller 6. Vi vet at det er store forskjeller mellom barna. Noen er klare til å starte på grunnskolen; andre er det ikke. Foreldre skal være trygge på at barn som starter på skolen er modne nok til det. Derfor vil vi alminneliggjøre utsatt skolestart.

Vi er også opptatt av at mest mulig av skolelæringen skal foregå på skolen. Når barna kommer hjem er det et mylder av oppgaver, aktiviteter og sosialisering som foregår. Vi oppfordrer derfor alle skoler til å være leksebevisste og har programfestet at vi vil prøve ut et skoletilbud der hvor lekser helt eller delvis utgår. Skolearbeidet skal utføres i løpet av skolearbeidsdagen.

Det fins mange flere gode til

tak for å øke skattegrunnlaget i vårt program. Les det før du stemmer.

Nå er det valg. Da er det alltid noen som vil fjerne eiendomsskatten. Det kan skje. Men vi må begynne i riktig ende. Ikke kutte i kostnader og tilbud, men finne løsningene for å øke inntektene.

Lars Martin Borlaug

Leder Skien Venstre