Denne valgkampen handler ikke bare om Bybanen. Bergen har mange utfordringer: Hvordan sikrer vi at alle barn har det bra på skolen og i barnehagen? Hvordan tar vi vare på dem som faller utenfor? Hvordan skaper vi flere jobber? Likevel er det én utfordring som overskygger alle de andre: Klimakrisen.
Klimakrisen løses i byene
Byene står for mesteparten av forurensingen i verden, så byene gjøre mye av arbeidet med å løse problemet. I 2015 satte vårt byråd som mål at Bergen skal bli den grønneste byen i Norge. Innen 2030 skal Bergen bli fossilfri. Vi er på god vei: De ferskeste tallene fra Miljødirektoratet viser at vi er den byen i Norge som kutter mest klimagassutslipp.
Bybanen gjør Bergen til en mer bærekraftig by. Når flere reiser kollektivt går biltrafikken ned. Det gir mindre bruk av bensin og diesel, reduserer behovet for å bygge ned naturen med nye veier og gjør gatene våre triveligere for store og små.
Derfor er vi glade for at bystyret med stort flertall har bestemt at Bybanen skal bygges nordover over Torget, langs Bryggen, gjennom Sandviken, forbi NHH og til Åsane. I tillegg skal Fløyfjellstunnelen forlenges, slik at vi endelig får fjernet mye av biltrafikken fra Sandviken.
Vi vil ikke at Bergen skal gå glipp av den positive og miljøvennlige veksten som Bybanen gir oss. Derfor sier vi: En stemme til Venstre er en stemme til Bybanen.
Bybanen langs Bryggen er en kontroversiell sak. Det finnes gode argumenter mot, men vi mener mer taler for. Et bybanestopp på Torget gir Bergen sentrum et bedre kollektivtilbud og en tunnel gjennom middelalderbyen er økonomisk og geologisk risikosport. Det store flertallet av faginstanser anbefaler Bybanen langs Bryggen. Riksantikvaren er mot, men har krevd en rekke tiltak dersom de ikke skal ha innsigelser. De tiltakene holder dyktige planleggere på med.
Omkamp truer Bybanen
Den enkleste måten å stanse hele utbyggingen av Bybanen på er en omkamp om traseen. Det har bybanemotstanderne i Frp, FNB og deler av Høyre og Senterpartiet skjønt, derfor går de til valg på å stanse dagens planer om Bybanen langs Bryggen. Rykker vi tilbake til start nå er det stor fare for at hele utbyggingen stopper opp.
6 av 10 bergensere er for utbygging av Bybanen, men 6 av 10 er også mot Bybanen langs Bryggen. Det er ikke vanskelig å tenke seg at de som er mot Bybanen, også svarer at de er mot Bybanen langs Bryggen. De har skjønt det åpenbare: Utbyggingen av Bybanen går på skinner, men en omkamp om traseen kan få den til å spore av. Vi vil ikke at Bergen skal gå glipp av den positive og miljøvennlige veksten som utbyggingen gir oss. Derfor sier vi: En stemme til Venstre er en stemme til Bybanen.
Erlend Horn, 1. kandidat for Venstre
Julie Andersland, 2. kandidat for Venstre
Innlegget sto på trykk i Åsane Tidende onsdag 29. august.