De borgerlige samarbeidspartiene garanterer åpenhet i kommunen

Arvid Hammernes hadde 27. august følgende innlegg i lokale media.

De borgerlige samarbeidspartiene garanterer åpenhet i kommunen

Åpenhet i kommunen er viktig. I et demokrati er det folket som styrer, og folket må da være informert om det som foregår.

«Folkestyret forutsetter åpen saksbehandling, fri informasjon, involvering og opplyst debatt. Folkestyret er i fare når viktige debatter og viktig informasjon holdes unna velgerne og kritiske tanker blir oppfattet som et problem. Sterk polarisering skader også debatten, og dermed demokratiet.» (Sitat fra Frøya Venstres program for perioden 2019-2013.)

En ting som må vektlegges er å opprettholde et klart skille mellom den politiske og den administrative ledelsen i kommunen. Administrasjonen skal arbeide på strengt faglig grunnlag, ut fra lovverket og ut fra de vedtak som de folkevalgte organene har fattet.

Det er viktig at ordfører og rådmann samarbeider godt, men samarbeidet må ikke bli altfor tett. Ordføreren må ikke pålegge eller instruere rådmannen om ting som ikke er vedtatt i et folkevalgt organ.

Hvis et parti har rent flertall, kan det gå ut over åpenheten i kommunen. De interne partimøtene blir da gjerne viktigere enn kommunestyre og formannskap.

Dette har vært tilfelle i den siste perioden i Frøya, da Ap har sittet med rent flertall, men hatt gruppesamarbeid med SV’s ene representant. De fleste sakene har vært avgjort før de har kommet til de politiske organene.

I tillegg har Ap og SV vært raske til å avvise gode forslag som er kommet fra opposisjonen. Eksempler her kan være kjøp av gamle videregående skole og etablering av ladestasjoner for el-biler.

Slik arroganse tjener ikke til Frøyas beste.

Imot denne praksisen stiller de borgerlige samarbeidspartiene følgende garanti:

• Vi garanterer åpenhet i behandlingen av politiske saker i kommunen.

Arvid Hammernes
Frøya Venstre