Ja til lobbyregister, sier ordførerkandidat, leder og styremedlemmer i Skien Venstre

Foto: Privat

Når aktører i næringslivet og samfunnslivet for øvrig vil fremme sine saker, kontakter de gjerne ordfører, utvalgsledere og gruppeledere.

Det er en sentral del av ombudsrollen. Vi politikere trenger bred informasjon om saker som er til behandling. Interessenten har oftest et klart motiv: Øve påvirkning, søke støtte for sin sak. Ikke noe illegitimt eller suspekt ved det. Det er verdifullt for å forstå hverandres situasjon og roller. Det krever imidlertid høy grad av årvåkenhet fra oss politikere. Det gjelder å holde distanse og passe sin integritet når det kommer til business.

Oppsiktsvekkende prosesser slik vi leser om (Varden 16.08) fra Vinje kommune, er fremmed for oss i vår kommune. Likevel tilsier «føre-var-prinsippet» og vektlegging av åpenhet at vi bør innføre et lobbyregister. Vi vet at i Trondheim er det blitt vedtatt etter Venstres initiativ. Skien Venstre mener dette ville være klokt å innføre; i en informativ form, ut fra klare retningslinjer, enkelt å administrere og lett tilgjengelig for allmennheten.

Når det utformes reglement for et lobbyregister, trengs det gode avgrensinger mellom påvirkning og vanlige samtaler med innbyggere og velgere. Selv om vi innfører et lobbyregister, skal man som velger og innbygger kunne snakke med oss folkevalgte når som helst uten å registreres. Det er bevisst påvirkning til egen fordel som skal registreres. Det betyr også at man ikke kan være både lobbyist og folkevalgt. Offentligheten må ha mulighet til å vite hvilke interessenter som har vært påvirkere. For påvirkere og politikere er dette en fordel. Vi unngår mistanke om gråsoner og tvil om habilitet.

Åpenhet og tilgjengelig informasjon er to sider av samme sak. Derfor har Skien Venstre i vårt valgprogram understreket at vår kommune skal være digital og tilgjengelig for innbyggerne. Det skal være enkelt å søke og finne fram til ønsket og relevant informasjon på kommunens nettside. Også møteinnkallinger og tilhørende protokoller skal være søkbare og tilgjengelige. Det skal være lett, ikke vanskelig å følge pågående prosesser.

Vi som er folkevalgte i kommuner og fylkeskommuner, fatter beslutninger som har store konsekvenser, også av økonomisk art. Det er viktig at prosessene bak politiske vedtak kan ettergås. Som folkevalgte er vi ombud for innbyggerne våre, for fellesskapet. Og gjennomsiktighet i den politiske prosessen bygger tillit, som er en bærebjelke i vårt demokrati.

Skien Venstre legger vekt på å forvalte denne tilliten på beste måte. Skien Venstre mener at i denne sammenhengen vil et lobbyregister være en forsikring og et godt hjelpemiddel.

Gustav Søvde,

ordførerkandidat, Skien Venstre, Lars Martin Borlaug, leder, Ole Røed og Signy Gjærum, styremedlemmer