La oss heller få fart på Tinn!

Foto: Marius Skeie

I forbindelse med at SV, som siste parti, lanserte programmet sitt to måneder etter at vi lanserte vårt, uttalte listetopp Jørn Langeland at et samarbeid med Ap er utelukket hvis man får med Venstre, Høyre og FrP med på laget.

Av rein nysgjerrighet så skreiv jeg et innlegg på min facebookside der jeg undret meg over hvorfor SV utelukket et samarbeid med Venstre — hva konkret i vår politikk er SV i mot? Langeland hoppet kjapt på tråden og forklarte at vi var et liberalt parti, og at SV er mer uenig enn enig med oss i enkeltsaker.

Det er jo greit nok, og som sentrumspolitiker så er man ikke akkurat mest på lag med ytterkantene i norsk politikk, men jeg spurte om hvilke enkeltsaker SV var uenig i, og om de kunne trekke fram fem saker som viste hvor uenigheten sto. Det tok noen dager før jeg fikk svar.

Tre av sakene omhandlet å se på mulighetene for å renovere Eldres hus og å bygge omsorgsboliger, se på mulighetene for mer aktivitet på Rjukan sjukehus, og at vi sier et tydelig nei til eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger i Tinn. Dette er saker som det er sagt og skrevet mye om, men det er klart at vi mener at det er uansvarlig for et knapt flertall i kommunestyret å vedta å bygge et ny sjukehjem til mange hundre millioner kroner — vedtaket er så skjørt at det kan falle etter valget. Det er ikke sånn man driver god lokalpolitikk.

Vi kan ikke gå med på å bruke så mye penger uten at det er konsensus i kommunestyret, og mener at vi plikter å se nærmere på alternativene som finnes. Det kan vi bruke mer tid på, slik at kommunestyret kan gjør et vedtak som hele kommunestyret kan stille seg bak. Venstre vil være en garantist for en konsensusavgjørelse i denne saken og i andre saker der det er spørsmål om å bruke penger som vil få konsekvenser for kommunens økonomi utover flere valgperioder.

De to andre sakene som ble nevnt var fritt skolevalg, og at vi ønsker at kommunen skal gi tilskudd til utarbeidelse av reguleringsplaner for boligtomter.

Det første må selvsagt forklares. I dag kan man i praksis velge hvilken skole man vil ha barna sine i, men man må søke kommunen, og gi begrunnelse. Det kan være mange grunner til at man ønsker å bytte skole for barna sine, f.eks. at barn har foreldre som bor i ulike skolekretser, og det er uansett ikke en politisk oppgave å legge seg opp i hvilke valg folk gjør i egne liv. Vi tror ikke at dette vil utgjøre en forskjell for skolene i Tinn, folk bytter i skole uten at de har gode grunner til det. Men, vi har tro på å gi enkeltmennesket makt i eget liv og klare rettigheter i møte med kommunen, slik at terskelen for å ta egne valg er lavest mulig.

Det handler om å være kunne være likemann uansett hvem man er eller ikke er, og å ikke trenge å forholde seg til byråkratiske vurderinger når man skal ta viktige vurderinger og avgjørelser for seg og sine. Hadde det vært et stort trykk på enkelte skoler når det gjelder at man har for mange elever, så kunne vi ha forstått at man kunne ha hatt innvendinger i form av at det kunne ha vært et praktisk problem med tanke på plass, men slik er det jo ikke i Tinn — det er helt motsatt. Vi ønsker jo oss flere elever i alle kommunens skoler.

Når det gjelder å gi tilskudd til utarbeidelse av reguleringsplaner for boliger, så er det rett og slett helt uforståelig at noen kan være i mot det. Gå gjerne inn på finn.no for å se hvor mange boligtomter det er til salgs i Tinn — i skrivende stund den 20. august er det ingen. Byggeklare tomter og nye boliger er svært viktig for en kommune som har en målrettet strategi for utvikling og vekst — det må vi satse på, og hvis SV skal være en prinsipiell og absolutt motstander av at kommunen spiller på lag med dem som sitter med eiendom som kan brukes til boligformål, slik at flere folk kan bygge egen bolig, så er det rett og slett ikke til å tro.

Nå tror jeg ikke Arbeiderpartiet har så veldig mye i mot de sakene SV begrunner for å utelukke et samarbeid med Venstre, så her blokkerer nok ideologiske skylapper muligheter for å vedta praktiske og fornuftige tiltak som betyr noe i hverdagen for folk. Dem om det.

Venstre går ikke til valg på å utelukke et samarbeid med andre partier, men vi går til valg på vårt eget program, som er et program der vi har lagt fram konkrete og gjennomførbare tiltak som vil bety noe i hverdagen for folk, og som vi tror vil bidra til en mer positiv utvikling for lokalsamfunnet vårt her i Tinn. La oss få fart på Tinn!

Marius Skeie

Tinn Venstre

Leserinnlegg i Rjukan Arbeiderblads nettutgave 22. august 2019.