Videregående utdanning, tunnel gjennom Bustneslia, vitensenter og museum

Nordland Venstres delegasjon på landsmøtet i 2019, Foto: Oda Scheel

Nordland Venstre vil gjenopprette VG2 Industriteknologi ved Polarsirkelen VGS, bygge tunnel gjennom Bustneslia og bevilge den manglende fylkeskommunale andelen til Vitensenter Nordland og Helgeland Museum i Mo i Rana.

For Nordland Venstre er det helt uforståelig at Arbeiderpartiet har lagt ned “industrilinja” i industrihovedstaden Mo i Rana. Nordland Venstre vedtok en resolusjon på fylkesårsmøtet i januar der vi lover å gjenopprette dette tilbudet, samt andre tilbud i Nordland som næringslivet etterspør. Arne Ivar Mikalsen (1. kandidat) og Mats Hansen (5. kandidat) skrev tidligere i vår dette innlegget om VG2 Industriteknologi.

Nordland Venstre har prioritert tunnel gjennom Bustneslia i sine alternative budsjett i fylkestinget. Venstre går til valg på å utbedre denne viktige veistrekningen. Les mer om denne og andre viktige samferdselstiltak vi vil arbeide for.

Etableringen av Vitensenter Nordland, Mjaavatnbrygga i Vefsn og nye Rana Museum i Mo i Rana er også svært viktig for Venstre. Til disse etableringene har både staten og kommunene bevilget penger, men fylkeskommunens andel mangler. Dette vil Nordland Venstre gjøre noe med, og fylkesårsmøtet vedtok denne resolusjonen tidligere i år.