Skien Venstre vil at vi sentralt og lokalt skal gå sammen om å skape god “brukeropplevelse” for nye skattebetalere som kommer til kommunen

Illustrasjon

Vanskelig å få tak i folk

Det er vår erfaring at det er altfor vanskelig å hente kvalifisert arbeidskraft fra land utenfor EU/EØS. Mange, særlig oppstartsbedrifter, sliter med å hente inn nødvendig kompetanse.

Mange opplever et sendrektig byråkrati. Skien Venstre vil at vi sentralt og lokalt skal gå sammen om å skape en god «brukeropplevelse» for nye skattebetalere som kommer til kommunen, til beste for bedriftene og kommunen. Utfordringene ligger delvis ute av kommunens hender, som lange prosesser i sentrale instanser (UDI). Det er likevel slik at utfordringene også ligger hos lokale aktører, politiet og skatteetaten. Her hører vi eksempelvis om ventetid på mange måneder hos politiet for å få utstedt d-nr. Også hos bankene kan det ta lang tid å få etablert konto.

Vi kan ikke risikere at våre bedrifter sakker akterut i kampen om gode hoder. En rekke europeiske land har innført ulike typer arbeidsvisum for å stille sterkere i kampen om teknisk kompetanse. I regjeringsforhandlingene fikk Venstre gjennomslag for det samme. Vi skal ha raskere og enklere prosedyrer for å søke om arbeidstillatelse, visum og forlengelse og fornyelse av arbeidstillatelser. Det skal legges bedre til rette for arbeidsinnvandrere med ønsket kompetanse fra land utenfor EØS.

Vi har fått på plass en årlig kvote på 5.000 tillatelser for faglærte arbeidstakere fra tredjeland. Disse skal gis etter en hurtigbehandling. Men kravene som stilles i disse spesialtillatelsene til kompetanse er umoderne. Kompetanse kan ikke måles i studiepoeng alene. En betydelig andel av de beste folka i eksempelvis teknologibransjen, består av en gjeng «halvstuderte røvere». Mange er selvlærte etter timevis med koding på gutte- eller jenterommet. Disse må vi slippe inn i landet når bedriftene skriker etter folk med deres kompetanse.

Dagens system er et riktig skritt på veien, men det må bli bedre. I dag gjør UDI vurderinger om kompetansen er god nok. De må forholde seg til formelle krav. De fleste tech- og startupsvisumene som tilbys ute i Europa legger selskapenes egne vurderinger til grunn. Venstre mener dette bør vektlegges mer også i Norge.

Når en bedrift velger å importere kompetansearbeidskraft, bruker energi og tid på opplæring, samt betaler en anstendig lønn med tilhørende skatter og avgifter til staten, bør det være et sterkt nok signal på at dette er en kjært tiltrengt kompetanse for deres virksomhet.

Hvorfor er det så viktig å legge til rette for at små- og mellomstore bedrifter kan ansette de de trenger? Tall fra NHO (2018) viser at 99 prosent av alle norske bedrifter er små og mellomstore (SMB). De står for 44 prosent av verdiskapningen i Norge og 47 prosent av alle ansatte i næringslivet. De står sammen for en verdiskapning lik 700 milliarder kroner. Til sammenligning var statens samlede inntekter for 2019 beregnet til 1.430 milliarder kroner da budsjettet for 2019 ble lagt fram.

Norge tar mål av seg til å lede an i den globale overgangen til grønn vekst og en lavutslippsøkonomi. Da må det legges til rette for at norsk næringsliv kan utvikle løsningene som kreves. Imidlertid har Terje Breivik (V) møtt bedrifter rundt i landet og stadig fått høre hvor vanskelig det er for dem å ansette flinke folk fra land utenfor EØS. Skien Venstre har fått tilsvarende tilbakemeldinger fra bedrifter i vår kommune. Dette må vi gjøre noe med.

Vi vil arbeide for mindre byråkrati for bedrifts-Norge. Vi vil arbeide for å forenkle hverdagen for bedrifter som vil hente inn rett kompetanse i et internasjonalt marked. Den positive måten framtidsrettede bedrifter møter sine nye ansatte med, bør vi også som samfunn støtte oppunder.

Vi ønsker at Skien skal ha som mål å bli et lokalsamfunn som gir nye medborgere og nye ansatte i lokale selskaper en opplevelse av at vi tar dem på alvor. At vi gjør alt vi kan for å gi dem en varm velkomst. Lykkes vi med det har vi kommet et betydelig skritt videre for å skape vekst i vår region.

Gustav Søvde

ordførerkandidat, Skien Venstre