En velferdspolitikk for morgendagen

En velferdspolitikk for morgendagen.

Harstad Venstre går til valg på en velferdspolitikk for morgendagen. Venstre har et sterkt fokus på forebyggende helse, noe vi også har jobbet hardt for de siste fire årene. Vi har bidratt til en tredoblet satsning på Frisklivssentralen: og det vil vi prioritere også videre. Vi tror på å være der hjelpen trengs: innen rus betyr det videreføring av oppsøkende rusteam, i eldreomsorgen betyr det en fortsatt oppsøkende helsestasjon for eldre. Vi ønsker mer aktivitet: innen rus og psykiatri kan det bety tilbud som Fontenehuset og Stedet, innen demensomsorg kan det være dagsentertilbud og for eldre aktivitetssenterets tilbud. Vi ønsker å jobbe for mer bruk av brukerstyrt personlig assistent, flere skal oppleve mestring og kontroll i eget liv. Harstad Venstre går til valg på en velferdspolitikk for morgendagen.

I HT 13.8.19 leser vi at Høyres Mustaparta og Korsmo i stor grad er enige i politikken som Venstre sammen med de andre posisjonspartiene Ap, Sp og KrF har bidratt til å føre og gjennomføre de siste fire årene. Her går de til valg på 10 tiltak som alle er godt igangsatt: alle svært gode tiltak. Velferdsteknologi er løftet frem gjennom et stort interkommunalt prosjekt med Harstad i førersetet: vi ser med spenning frem til fortsettelsen på et viktig prosjekt. Den ansatte frivillighetskoordinatoren har hatt stor betydning for koordinering av frivillig aktivitet i omsorgstilbudene våre, og det er vedtatt å utarbeide en kommunal frivillighetsstrategi. Hverdagsrehabilitering kom opp etter interpellasjon fra Harstad Venstre, har utviklet seg til pilotprosjekt og deretter til drift gjennom de siste fire årene: gjennom intensiv rehabilitering i hjemmet kan den eldre fortsette med større uavhengighet i hverdagen. Koordinasjon av tjenester eksempelvis gjennom Pasientsentrert team bidrar til at storforbrukere av tjenester får bistand til en hverdag med de hjelpetiltakene som er nødvendig. Helse- og omsorgsplanen som kommunestyret vedtok i 2011 har vært et godt verktøy: men revisjonen som vi kan se frem til i 2020 er samtidig nå på tide. Harstad Venstre ser frem til å bidra til en fremtidsrettet velferdspolitikk også da.

Maria Serafia Fjellstad, varaordfører og 2.kandidat for Harstad Venstre

Camilla Fors-Falkeng, 4.kandidat for Harstad Venstre