Siden statsbudsjettet i 2013 er statsbudsjettene økt hvert eneste år. Målsettingen har vært å gjøre tilbudet bedre og mer tilgjengelig for folk.
Gir resultater
– Etter seks år har vi økt satsingen på kollektivtrafikk fra 15 milliarder årlig, til nesten 30 milliarder kroner. Det gledelige med denne satsingen er at det virker. Ifølge ferske tall fra SSB ble det registrert over 680 millioner kollektivreiser i Norge i 2018, sier Rotevatn.
Siden 2013 har antall bussreiser økt med 16 prosent, og antallet togreisende er økt med 18 prosent. Rekordmange reiser med buss, tog, bane, trikk og båt, viser statistikken fra Statistisk Sentralbyrå (SSB).
Les også: SSB: Stadig flere reiser kollektivt
Enklere og billigere
Det skal være enkelt og billig å reise kollektivt. De nye tallene viser tydelig at Venstres satsing over tid er god politikk for folk, samtidig som vi kutter klimagassutslipp. Denne satsingen skal forsterkes ytterligere, for å nå målet om at vekst i persontransporten i byområdene skal dekkes av kollektiv, sykkel og gange, understreker Rotevatn.
Løyvingar til kollektivtransport 2013 – 2019
Løyvingar til kollektivtransport | Saldert budsjett 2013 | Saldert budsjett 2019 |
---|---|---|
Kjøp av persontransport med tog | 2 921 300 | 4 195 100 |
Jernbaneinvesteringar, drift og vedlikehald | 11 372 700 | 21 341 900 |
Kollektivtrafikktiltak og universell utforming, - riksvegnettet | 135 400 | 48 600 |
Særskilde tilskott til kollektivtransport 1) | 85 800 | |
Bymiljøavtalar og byvekstavtalar, tiltak langs riksveg 2) | 659 700 | |
Belønningsmidlar til bymiljøavtalar og byvekstavtalar | 771 000 | |
Særskild tilskot til store kollektivprosjekt | 1 532 000 | |
Belønningsordninga for betre kollektivtransport mv. | 673 100 | 752 000 |
Tilskot til utvida TT-ordning for brukarar med særskilde behov | 184 200 | |
Tilskot til reiseplanleggar og elektronisk billettering | 34 100 | |
Sum kollektivtiltak over statsbudsjettet | 15 188 300 | 29 418 60 |