Det skal bli lettere å reise kollektivt i Harstad!

4. kandidat Camilla Fors-Falkeng og 6. kandidat Lena Bratsberg, Kristoffer Høiseth Nystad

Det skal bli lettere å reise kollektivt i Harstad

Det å reise kollektivt kan være en strevsom affære. Enten går bussene for sjeldent, eller så er de plutselig stappfulle. Skal vi greie å få enda flere til å velge buss fremfor bil er det nødvendig å gjøre det til et mer attraktivt alternativ.

De siste årene har vi sett en betydelig økning i kollektivreisende i Harstad. Vi er helt sikker på at det er enda flere som skulle ønske de kunne bruke kollektivtransport enda oftere. På bussen kan du få lest avisen, drikke kaffen, eller rett og slett ta deg en liten lur. Det skal godt gjøres å få til mens du kjører bilen til jobb hver dag. Men for at folk faktisk skal ta bussen, og la bilen stå, må vi sørge for at den går du trenger det.

Under debatten om miljø, klima og bærekraft 26. Juni var et av budskapet til ungdommene at det ofte var vanskelig å ta bussen til utkanten av kommunen etter middagstid. Siste buss for dagen har enten gått, eller så er den tre timer unna. Da har man ikke noe annet valg enn å ty til bilen, om en ikke bor nært nok til at sykkel er et alternativ.

Men kollektivtransport handler ikke bare om bussen som tar deg til Ervika eller til Borkenes. Det handler også om det større bildet. I Norge blir vi stadig flere mennesker, vi bor tettere og tettere rundt de store byene – det gjelder også i Harstad. Det vil føre til ytterligere belastning og kapasitetsutfordringer på veiene og økt forurensing om det legges opp til at alle skal kjøre like mye bil som i dag; folk må stå lengre i kø og puste dårligere luft.

Harstadpakken gjør mye for kollektivreisende, i tillegg vil vi til neste år få en økning i busser i Harstad gjennom den nye anbudskontrakten fylkeskommunen har gjort. Økt rutetilbud, bedre komfort og grønn trafikk er akkurat hva Venstre ønsker.

Derfor kommer vi til å fortsette å jobbe for å gjøre det lettere å reise kollektivt i hele Harstad. Slik sikrer vi at vi kutter klimagassutslipp fra transport, men også at vi får renere luft og et grønt samfunn.

Camilla Fors-Falkeng 4. kandidat
Lena Bratsberg 6. kandidat