Levanger må få fortgang i arbeidet med næringsarealer

Karl M. Buchholdt
Fotograf Hattrem AS

Levanger må få fortgang i arbeidet med næringsarealer, skriver gruppeleder Karl M. Buchholdt i et inlegg.

Innlegg av Karl M. Buchholdt – Gruppeleder i Levanger Venstre

Levanger kommune er i den heldige situasjon at de har en relativt stor andel sysselsatte i offentlig sektor. 69% av antallet sysselsatte er offentlig ansatt. Det sørger spesielt Sykehuset Levanger for. Hva gjelder privat næringsliv, og spesielt variasjon i privat næringsliv, kommer kommunen svært dårlig ut i en sammenligning med andre kommuner i fylket og i landet for øvrig. Om man sammenligner Levanger med for eksempel Gjøvik, begge er kommuner som har sykehus og universitet, kommer Levanger ut som nr. 404 av alle norske kommuner hva gjelder næringsvariasjon , mot Gjøvik nr. 155, og som nr. 373 hva gjelder andel sysselsatte i privat næring mot Gjøvik nr. 163.

At Levanger kommune har så mange sysselsatte i offentlig sektor, på forholdsvis trygge arbeidsplasser, skal vi være glade for. Men kommunen må passe seg for at dette blir en sovepute. Et privat og variert næringsliv er viktig for økonomi, og et mangfoldig og bredt jobbtilbud er viktig for dynamikk og utvikling av nye forretningsområder.

Venstre vil legge til rette for en helhetlig og fremtidsrettet næringssatsing i Levanger. Sentralt i en slik satsning vil være tilrettelegging og opparbeidelse av næringsarealer. I dag er det totale arealet kommunen har tilgjengelig seks dekar på Rinnleiret!!

Mangelen på næringsarealer er derfor kritisk, ikke minst sett i lys av at Levanger kommune selv har opplyst at de kunne ha solgt 50 dekar med næringsarealer til tre bedrifter som ønsket å etablere seg på det kommunale næringsområdet i Vassmarka i Åsen. Dette med forutsetning om at områdene hadde vært ferdig regulert og utbyggingsklare.

Levanger kommune har for få tomter i kommunal eie for nye næringsetableringer. På Fiborgtangen på Skogn, er det et ferdig regulert område på mer enn 300 dekar. Det eies av Norske Skog. Når kommunen prøver å finne nye næringsarealer er beskjeden fra fylkesmannen at man først må bruke opp det arealet som allerede er regulert til næring. Levanger Venstre forventer at Norske Skog er seg bevisst det samfunnsansvaret som ligger på konsernet og åpner for flere etableringer på Fiborgtangen. Det vil styrke Norske Skog og næringslivet i regionen, siden Fiborgtangen ligger med kaifront, jernbane, nært E6 og har store ressurser på vann og elkraft.

Levanger kommune må vise større handlekraft og gjennomføringsevne når det gjelder å utvikle nye næringsarealer. For mye stopper opp, eller blir utsatt for lenge. Venstre har i lang tid etterlyst en sluttbehandling av den nye kommunedelplanen for Levanger sentrum. Planen inneholder blant annet en etterlengtet utvidelse av næringsområdet på Heir. På skriftlige spørsmål fra Venstre, har ordføreren tidligere signalisert at planen skulle sluttbehandles i kommunestyret i juni i år. Denne behandlingen ble utsatt, og utvidelsen står på vent.

Det er viktig at kommunen har en offensiv tilnærming til opparbeidelse av nye næringsområder og at saksbehandlingen i kommunen er så effektiv som mulig. Levanger Venstre krever derfor at Levanger kommune regulerer og utvikler konkurransedyktige næringsarealer for næringslivet i hele kommunen.