Norge trenger EØS-avtalen! Trøndelag trenger EØS-avtalen

Anne-Brit Skjetne

Levanger Venstres leder skriver om hvorfor Levanger, Trøndelag og Norge, er avhengig av EØS-avtalen for fremtidig velferd og verdiskaping.

Innlegg av Anne-Brit Skjetne – leder i Levanger Venstre

Levanger Venstres åpne møte om EØS avtalen viste med all mulig tydelighet viktigheten av EØS-avtalen for arbeidsplasser i distriktet.

Lokale næringslivsledere i bedrifter som sysselsetter flere hundre arbeidstakere i Trøndelag, dokumenterte i møte EØS-avtalens betydning egen bedrift.

Kyllingproduksjon, lakseproduksjon, renovasjon og treindustri –bedrifter var representert i møtet. Tilgangen til et marked, fri flyt av arbeidskraft,felles avtaleverk og krav til matvareeksport til EU-land, var av de elementer som ble trukket fram som avgjørende for bedriftens utvikling. Og ikke minst tilgangen til forskningsmidler og kompetanse fra EU som EØS-avtalen gir Norge.

EØS-motstanderene, representert av partiene SP, SV og Rødt, henviser til frihandelsavtalen fra 1972. Det er en utdatert avtale. Den regulerer ikke arbeidskraft, ikke tjenestehandel, ikke fri flyt av kapital. Å reforhandle denne avtalen vil by på store problem, det ser vi klart i forhandlingene om Brexit. Å gå ut av EØS-avtalen vil innebære å forlate EU’s indre marked.

Det vil ha enorme negative konsekvenser, ikke minst for arbeidsplasser i distriktet.

For Venstre er EØS-avtalen og EU-samarbeidet også svært viktig i klimakampen. Fortsatt gjøres det ikke nok for å kutte globale utslipp. Men ledelsen i EU har gått foran og hatt mot til å ta modige beslutninger for å berge klima. Norge kan gjennom vår tilknytning til EU nyte godt av et samarbeid om denne viktige saken.