Klima- og miljøminister Ola Elvestuen møtte Nordmøre

Klima- og miljøvernminister Ola Elvestuen besøkte Nordmøre 27. juni. Her fra bedriftsbesøk Returplast AAs i Kristiansund, «Foto:KsuVenstre»

Kulturminnevern, klimasaker, miljøsaker, næringsutvikling, sundbåttur og demonstranter. Dette er av innholdet ved besøket på Nordmøre for vår klima- og miljøminister Ola Elvestuen torsdag 27.juni. Et godt besøk ble det med lovord etterpå om en dyktig minister

Selvgående elektrisk sundbåt
Dagen startet med en sundbåttur på havna i Kristiansund der Ola Elvestuen fikk orientering om prosjekt autonom elektrisk sundbåt ved Nils Erik Pettersen fra aPoint. Tilstede var lokallagsleder Asgeir B.Hansen, Pål Farstad, fylkesleder og varaordfører i Kristiansund Ragnhild Helseth, og representant fra Høyre ved fylkestingskandidat Falk Øveraas.

Ministeren om kulturminnevern på Bryggeseminar
Deretter over til Innlandet og Bryggeseminar på loftet på Dødeladen til et fullsatt lokale. Ola Elvestuen engasjerte forsamlingen med sitt innlegg om kulturminnepolitikk og -forvaltning. Arrangementet var i regi av Bryggekomiteen ved leder Ragnhild Helseth. Komiteen er nedsatt av bystyret i Kristiansund med bred politisk representasjon. Seminaret er ledd i et viktig arbeid for å få fornyet oppmerksomhet på bryggene i Kristiansund. Tilstede var representanter både fra forvaltning, fra håndverk , historieinteresserte, eiere av brygger, museum, og politikere.

Grundere møtte klimaministeren
Vindel AS var neste stopp med lunsjmøte i Campus F 13. Her var daglig leder ved Vindel/lokallagsleder Asgeir B. Hansen vertsskap.
Følgende ble presentert:
« Bærekraftig logistikk og sirkulærøkonomi»; utdanning relatert til klima.
Campus Kristiansund. v/prosjektleder Roland Mauseth
«Kristiansund som plastneutral kommune» v/ kommunikasjonssjef Kristiansund kommune Tore Lyngvær
«Resirkulerbare brøytestikker», Roadtech AS, daglig leder Peder Kr.Strømsvåg

Bedriftsbesøk. Returplast som næring
Bedriftsbesøk deretter til Husøya i Kristiansund. Replast AS, Nyetablert fabrikk som tar imot returplast, eier og initiativtaker Bjørn Ansgard Waage

Demonstrasjon mot deponiplaner i Nesset ved Tingvollfjorden
Tingvoll var neste stopp. Pål Farstad var ansvarlig for denne del av programmet, der også Tingvoll Venstre deltok.
Deponi Raudsand ble den saken som fikk det store presseoppslagene. Det var avtalt på forhånd at aksjonsgruppa «Jeg velger meg et giftfritt Nesset» skulle få overlevere et protestskriv mot planene om giftdeponi i Raudsand i Nesset. Dette ligger helt inntil Tingvollfjorden, og det er stor motstand både i Angvika og i Tingvoll mot planene.
Da klima- ogmiljøminister Ola Elvestuen ankom, var det også demonstranter møtt frem,
I følge avisa Tidens Krav var det 200 til 300 fremmøtte. Både leder for aksjonen og ministeren tok ordet.

Økoparken på Tingvoll

Økoparken var neste besøk. Her fikk Ola Elvestuen presentert arbeidet som gjøres i Økoparken og forskning som bedrives i regi av Norsøk. Det var daglig leder Nanna Eriksen sammen med styreleder Waagen som presenterte Økonparken. Tilstede var representanter fra Tingvoll Venstre.
Det kom tydelig frem hvor viktig Venstre har vært for å få realisert gjennom finansiering de prosjektene og de oppgavene som gjøres på stedet.

Energigjenvinning i Sunndal
Sunndal var siste stopp med møte med bedriften Innveno v Magne Løfaldli .

Orientering Autonom elsundbåt. Ola Elvestuen i Kristiansund
Kulturminnepolitikk på Dødeladen. Ola Elvestuen med innlede på Bryggeseminar i Kristiansund 27.06.19
Ola Elvestuen møtte gründere i Kristiansund på lunsjmøte hos Vindel AS.
Returplast AS. Sirkulærøkonomi i praksis. Her beskuespellets som produseres av returplast. Ola Elvestuen 27.06.19
Demonstrasjon mot deponiplaner i Nesset ved Tingvollfjorden. 27.06.19. Ola Elvestuen og Pål Farstad sammen med ordførerne i Tingvoll og Gjemnes, og leder for aksjonen Stig O.Jacobsen
Ola Elvestuen, Ragnhild Helseth og Pål Farstad