Stortingspolitiker André N Skjelstad på besøk

Næringspolitiker på Moldebesøk
André N Skjelstad (V) fra stortinget sammen med Pål Farstad og Frode Heimen hos Tugushan Alp og Urbangartneren.

Det skjer mye i lokalt næringsliv. Det fikk stortingspolitiker og medlem av næringskomiteen André Skjelstad fra Venstre se og smake på.

Møre og Romsdal Venstres toppkandidat Pål Farstad fungerte som guide og startet dagen hos IT-selskapet Adventor AS for å høre hvordan det er å være gründer og politiker fra Frode Heimen, som også er medlem i Molde Venstre og 3.kandidat på fylkestinget. Det spirer godt i regionen og det er mange spennende bedrifter som både vokser og etableres.

Spesialisbedriften AS og Sosialt entreprenørskap.

Neste stopp var hos Spesialistbedriften AS som ansetter personer med Asperger Syndrom i tillegg til å holde kurs om Asperger Syndrom. Avdelingsleder i Molde Siri Kvalheim kunne fortelle om utfordringene og viktigheten av å tilrettelegge for at personer med Asperger kan yte i arbeidslivet. Hos Spesialistbedriften jobber de ansatte med 3D-modellering av bygg, animasjon og digitalisering av brann og rømingsplaner. Sosialt entreprenørskap er krevende og delegasjonen var tydelig både rørt og imponert over det de gjør og får til.

Grønn vekst i parkeringsgarasjen

I en kjeller i hjørnet på et parkeringshus, under en dagligvarebutikk finner man Norges beste salater. Det moderne landbruket inntar byene og først ute i Norge er Tugushan Alp og UrbanGartneren AS. Inne i det som kan minne om et bomberom dyrkes det salater i mange varianter året rundt. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Også limen som er brukt når man monterte utstyret måtte være miljøvennlig. Vannet sirkuleres og gjør at de har svært lavt vannforbruk pr plante. UrbanGartneren er som salaten, i vekst og vokser gradvis ut av lokalene.

Næringslivet i Molde og også i Møre og Romsdal er ganske variert. Det finnes internasjonale selskaper som vokser ut fra bygda, det er spennende næringsklynger og knoppskyting fra etablerte selskaper. Her skapes det nye støpeteknikker som vil spare miljøet for enorme mengder CO2.

Takk for besøket.

Adventor AS